EU okunnigt och ideologiskt
EU vill att det svenska presstödet ska minskas: Det har inte gett fler tidningar, omöjliggjort priskonkurrens, och Stockholm rymmer fler än en tidning utan presstöd. - EU-kommissionens argument är kommersiell ideologi, och de yttrar sig om svensk mediemarknad utan att veta vad de talar om, dundrar Journalistförbundets ordförande, Agneta Lindblom Hulthén.
I veckan sände EUs konkurrenskommissionär Neelie Kroes brev till regeringen om presstödet. Domen blev hård. I Dagens Nyheter redogjordes för innehållet där det hävdades att presstödet inte gett fler tidningar, att det omöjliggjort priskonkurrens, och att Stockholms tidningsmarknad troligen har plats för två tidningar även utan stöd. Att Svenska Dagbladet ägs av norska Schibsted hölls också fram som argument mot presstödet, eftersom det kan slå mot konkurrensen på EU-marknaden.
Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén ger EUs inlaga oförsonlig kritik:
– Det är en frukt av ideologi. De ser journalistik och medier som en kommersiell vara och inte som en demokratifråga.
EU säger att det inte tillkommit nya tidningar med presstödet utan att det i stället försvunnit företag. Är inte det skäl att omvärdera presstödet?
– Att det försvunnit företag är inte ett dugg konstigt med tanke på ägarkoncentrationen i vårt land. Men utan presstöd hade vi knappast haft kvar några tidningar utanför de stora koncernerna alls. Presstödet bör finnas kvar, men moderniseras så det stimulerar nya ägarformer och större mångfald.
Men när det nu redan har blivit en stor ägarkoncentration på tidningsmarknaden. Med detta givet, fyller presstödet någon funktion idag?
– Det finns fortfarande några oberoende tidningar kvar, som står utanför de stora maktsfärerna, 4-5 stycken, till exempel Svenska Dagbladet. Att de är så få är ett argument för att vi behöver ett presstöd. Och det är en fråga för Sveriges riksdag, inte EU.
EU gör bedömningen att Stockholms marknad rymmer två tidningar även utan presstöd.
– Vad vet EU-kommissionen om det? De kan sitta och tycka till om det där, men i praktiken känner de inte Sveriges mediemarknad. Vi har aldrig i historien behövt journalistik så mycket som idag, för att granska vår världs stora maktkoncentration. Men EUs ideologiska grundinställning är att presstödet är en konkurrensfråga, inte en demokratifråga. Det är en fasansfull framtid om vi är på väg mot mecenatsituation för medierna, som på 1700-talet, med en press beroende av rika välgörare, säger Agneta Lindblom Hulthén.