Stenhårt nyhetsjobb bakom VKs webbframgång
Fyra svenska storstadstidningar växte minst 20 procent på nätet 2009. Också många lokaltidningar ökade kraftigt. Västerbottens-Kuriren ökade mest bland de större lokaltidningarna: plus 35 procent.- Att jobba stenhårt med nyheter och tänka webb är grunden för framgång, säger Ingvar Näslund, chef för VK.se.
Störst webbupplaga (unika webbläsare per vecka) 2009 hade HD.se med drygt 181 000 webbläsare, uppger Mediatrender. Tvåa ligger VK.se (135 000), som också ökar mest av sajterna med en webbupplaga på över 50 000.
Enligt webbchefen Ingvar Näslund är det hårt nyhetsarbete anpassat för webben som till stor del ligger bakom ökningen.
– Det handlar om att tänka webb, jobba webb, inte tänka tidning. Sätta rätt rubriker, ingresser, designa en bra sida, säger han.
VK.se har också ökat mycket i sociala medier, enligt Näslund. Fem personer jobbar med sajtens 19 superlokala sajter. Till våren planeras en satsning på lokal-lokal journalistik i Umeå.
Också Västerbottens Folkblad, som dock är betydligt mindre med en webbupplaga på 59 000, ökar starkt på nätet, plus 34 procent.
– De har gjort ett otroligt bra jobb och konkurrensen är sporrande för oss trots att vi har samma ägare, menar Ingvar Näslund.
Det kostar ju att göra webb – har framgången betalat sig i ökade inkomster?
– Det ser faktiskt lovande ut. Vi satte nytt intäktsrekord i december och den strikta webbförsäljningen ökar. Organisationen går med vinst nu, bra vinst till och med, även om vi naturligtvis hoppas på ännu mer.
Störst bland storstadstidningarna är DN.se, som med 1,2 miljoner unika webbläsare i veckan ökade med 22 procent under 2009. Sydsvenskan och Svenska Dagbladet växte lika mycket, och Dagens Industri med 20 procent.
Totalt sett behåller Aftonbladet.se sin ohotade förstaplats, med en veckovis upplaga på 4,4 miljoner, en ökning på tolv procent. Expressen.se växte med tretton procent till 1,96 miljoner läsare i veckan.