”Dra tillbaka fulavtalen”
Flera av våra stora medieföretag kommer med allt fler krav på sina frilansande leverantörer, de senaste exemplen är Aller Media och Bonnier Tidskrifter. I de nya ”slav- eller fulkontrakten” som vi frilansar uppmuntras skriva under om vi vill fortsätta arbeta, tvingas vi dessutom frånsäga oss rättigheterna till vårt material och hur det sedan används.
Arvodena är redan absurt låga för den tid produktionen av ett reportage (för ett månadsmagasin) tar och kontrakten utlovar inga höjningar. Tvärtom försvinner möjligheten att sälja vidare bilder eller text i andra sammanhang eller att återpublicera det i andra länder. Någonting som ofta är helt nödvändigt för att över huvud taget gå plus, eftersom vi själva finansierar hela produktionskostnaden för våra artiklar. Detta gör att många av oss som försörjer sig som yrkesverksamma frilansar kommer att bli tvungna att lägga ner vår verksamhet.
Signalerna från förlagen är inte bara irriterande, de är rent obehagliga. För det är inte bara en överlevnadsfråga ur ekonomisk synvinkel. Det handlar även om den journalistiska etikens överlevnad. För hur ska vi kunna få någon att ställa upp på intervjuer eller medverka i artiklar som vi inte kan säga var, när eller hur de ska publiceras? Om förlagen ska ha alla rättigheter, vilka är då deras skyldigheter? De vill komma åt alla fördelar med att ha en anställd – det vill säga total kontroll över det vi producerar – utan att anställa. Ska det vara fritt för företag att själva diktera vilka skambud och villkor som helst? Dessutom inom ramarna för vad som skulle kunna kallas ren utpressning: skriv på eller sluta jobba för oss.
Kontrakten är så plumpt formulerade och absurda i sitt innehåll att även många av de redaktörer som ska implementera dem sparkar bakut. De sår alltså inte bara split mellan redaktör och frilansar utan även mellan redaktörerna och deras överordnade. Och kanske i sin tur mellan dem och förlagsledning. Problemet är att man tänker kortsiktigt och att man bara tänker i pengar. Och inte heller det görs bra. Blir kontrakten verklighet står dessa medier troligen inför ett paradigmskifte där framtida produktioner kommer att göras av lekmän eller hobbyskribenter och -fotografer. För ingen seriös yrkesutövare kan långsiktigt leverera ett kvalitativt material med nacken under bilan, eller till svältlön.
Ingen på förlagen verkar lyssna på våra argument i samtalston. Inte ens då facket försöker förklara hur fulkontrakten kommer att göra det omöjligt för oss att göra vårt arbete. De bara deklarerar och vi ska rätta oss.
Att försöka få folk att arbeta under förhållanden som de här kontrakten stipulerar strider faktiskt mot allt förnuft, och dessutom mot god etik.
Hur ska medierna kunna kritisera andra då de själva inte står för en god etik? I ett modernt samhälle ska lagarna styra oss ifrån den starkes rätt, men det är just den starkes rätt som härskar i det här sammanhanget. Är det värdigt våra medier, den tredje statsmakten? Nej, därför kräver vi att fulavtalen dras tillbaka, eller arbetas om så att de inte längre är fulavtal.
Frilansar för Aller Media och Bonnier Tidskrifter:
Agneta Borgström
Agneta Thorsen
Amalia Gonzalez Stöckel
Anders Mathlein
Anders Pihl
Andreas Strömberg
Ann Sjöstedt
Ann‐Katrin Öhman
Anna Bergström
Anna Billing
Anna Kågström
Anna Lena Stålnacke
Anna Skoog
Anna von Brömssen
Anna Örnberg
Anna‐Lena Bjarneberg
Anne‐Charlotte Andersson
Annie Anderberg
Annika Christensen
Bengt Eriksson
Bitte Nord
Britt Mattsson
Carina H Ahnstedt
Carina Olander
Carina Sehlin
Carolina Byrmo
Carolina Romare
Carolina Söderholm
Cecilia Billgren
Cecilia Grender
Cecilia Nordstrand
Cecilia Österberg
Cenneth Sparby
Charlotta E Lindell
Charlotta Rönn
Charlotte Andersson
Christer Vallstrand
Clara Lidström
David Back
Devis Bionaz
Dragan Mitrovic
Elin Unnes
Elisabet Axås
Elisabet Garcia Dahlbäck
Emilie Aune
Emily Dahl
Emma Aspelin
Erik Mårtensson
Eva Lie
Eva Lindh
Eva Littorin Lagerkrantz
Eva Nyqvist
Eva Robild
Eva S Andersson
Eva Tiwe
Fanny Wikander
Fredrik Hessman
Fredrik Klintberg
Gabriella Dahlman
Gerda van Leeufven
Gisela Fridén
Gúa Hlifarsdottir
Gunnar Kugge Andersson
Görgen Persson
Hanna Welin
Hans Karlsson
Heidi Rovén
Helena Aro
Helena Bévengut‐Lasson
Helena Köhl
Helena Skoog
Hélène Lundgren
Helene Toresdotter
Hällpetters Maria Bergström
Iann Eklund Tinbäck
Ida Magntorn
Ingela Jagne
Jeanette Bergenstav
Jessica Lund
Jessika Devert
Johan Öberg
Johanna Lindqvist
Johanna Stenius
Julia Sjöberg
Kajsa Sandin
Kamilla Kraczkowski
Karin Foberg
Karin Frejrud
Karin Leifler F.d. Söderlund
Karin Törnblom
Katarina Mattsson
Katja Kristoferson
Katja Ragnstam
Kerstin Weman Thornell
Kicki Fischer
Kjell Persson
Kristin Fägerskjöld
Kristina Wirén
Lena Heimlén
Lena Israelsson
Lena Sofia Andersson
Lina Adamo
Linda Andersson
Linda Stensson Tengvall
Linnea Fennhagen
Lisa Ising
Lotta Byqvist Lennartsson
Lotta Svedberg
Maja Lundbäck
Majken Öst‐Söderlund
Malena Skote
Malin Björkholm
Malin Bondesson
Malin Hidesäter
Marcus Hallquist
Margareta Bremertz
Maria Eremo
Maria Fors Östberg
Maria Fröjdh
Maria Leijonhielm
Maria Lindberg
Maria Stéen
Marianne Lesslie
Marie Onäng
Marie Samnegård
Marika Sivertsson
Marina Nilsson
Marit G Engstedt
Marko T Wramén
Martin von Brömssen
Mia Carlsson
Mia Sahl
Micael Engström
Mikael Gustavsen
Minna Mercke Schmidt
Miriam Preis
Monika Norrby
Patrik C Österberg
Per Magnus Persson
Pernilla Fredholm
Peter Ard
Peter Knutson
Petra Olander
Pia Capelle Kammeborn
Pia Nordlander
Pinge Eliasson
Roger Schederin
Siv Öberg
Sofia Callmer
Sonja Dahlgren
Staffan Gustavsson
Stina Lövkvist
Susanne Kings
Susanne Kronholm
Therese Lundell
Tomas Karlsson
Tommy Durath
Torbjörn Svensson
Ulf Berglund
Ulla Miettunen
Ulrika Grönlund
Åsa Langefors
|