Gå direkt till textinnehållet

SVT: Farligt med politisk påverkan

Politisk styrning av medier bör hållas borta – såväl för public service som kommersiella medieföretag.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Vi har alla att förhålla oss till nya villkor för publicistiken där affärsmodeller omvärderas och där användarna själva får allt större möjligheter att både ta del av medier och att skapa innehåll. Det gäller såväl kommersiella medier som public service.  Och vi har alla nytta av varandra i den processen.

Journalisten har i veckan intervjuat Jonas Ohlsson, undersökningsledare vid SOM-institutet, som säger: ”Det finns inget stöd för att public service sajter har en negativ effekt på trafiken till dagspressens sajter, snarare tvärtom.  Ju mer man läser nyheter på SRs eller SVTs sajter desto högre är konsumtionen av nyheter på lokaltidningarnas sajter.”

Mot bakgrund av bland annat SOM-institutets forskning är det förvånande att Journalistens chefredaktör i ett utspel argumenterar för ökat politiskt inflytande över public service. Helena Giertta menar att SVT borde lämna in tjänster till förhandsprövning, till och med i planeringsstadiet.

Förhandsprövningen är, vilket Journalistförbundet pekat på, ett ingrepp i public service-bolagens publicistiska integritet. Är det verkligen rimligt att Stefan Löfven och regeringen ska bedöma och godkänna innehållet i ett oberoende medieföretags programutbud? Ett system som ger regeringen ett direkt inflytande på vad public service producerar ska naturligtvis endast användas i mycket särskilda fall och så är även regelverket utformat. Exempelvis slås det fast i regleringen att den normala stegvisa utvecklingen av tjänster inte ska förhandsprövas och inte heller tillgängliggörande av befintliga tjänster på nya plattformar. Det som omfattas är nystartade större kanaler och tjänster och public service har möjlighet att först testa dem under ett års tid. Under den tid som har gått sedan förhandsprövningen infördes har SVT inte startat några nya kanaler som faller inom regelverket.

Edit, som Helena Giertta till exempel fokuserar på, är ett försök till en kulturell mötesplats, ett nytt Kobra för unga människor som har svårt att få utrymme i medier. Programmet med tillhörande sajt ska ge plats åt en ny generation kreatörer från hela landet. Vi har förståelse för att Edits verksamhet inte är så tydlig än: tanken är att den ska skapas över tid och att många ska ha en chans att medverka. Men grundtanken är tydlig: att ge röst åt fler, att lyfta frågor om kultur och samhälle och att göra det med ett ungt perspektiv. Det är områden som pub­lic service ska ha i fokus enligt sändningstillståndet.

Public service ska förstås ha ramar och de fastställs efter en omfattande process och diskussion. Det är en kärv tid för oss alla i mediebranschen och det finns en oro inför framtiden både inom public service och hos kommersiella aktörer. I tuffa tider är det ännu viktigare att vi som publicister står enade mot ökad politisk påverkan. Därför är utspelet från Journalistens chefredaktör extra förvånande.

Public service har alltid påverkat mediebranschen, på olika sätt. Vi bidrar bland annat med att garantera en nyhetsförmedling som binder ihop landet genom att gifta ihop det lokala perspektivet med det nationella. Vi strävar efter originalitet, tillför egna nyheter och nya perspektiv och skapar mångfald. Vi har hjälpt hela branschen genom att ta innovativa risker som när SVT Play startade. I den nya SOM-undersökningen beskriver forskarna hur mediebranschens olika aktörer stöttar varandra. "Nyhetsmedierna tycks ha en förstärkande effekt på varandra” skriver de.

Public services marknadspåverkan bedöms också löpande i samband med SVTs, SRs och URs tillståndsprocesser och därefter sätts de ramar som public service har att hålla sig inom.

I samband med den senaste processen valde riksdagens åtta partier i enighet att vidga ramarna för public service på nätet. Skälet till enigheten var samhällsnyttan. Public service, även på nätet, bidrar till demokratin, till kulturen och till mångfalden av röster i Sverige.  
                                        Hanna Stjärne
                                        VD,  Sveriges Television
                                        Petteri Karttunen
                                        Journalistförbundets klubbordförande vid SVT
 

SVAR: Jag har i tidigare ledare tagit upp problemet med att staten ska förhandspröva nya satsningar inom public service. Självklart måste även dessa bolag utvecklas och förändras. Men jag kan inte förstå varför SVT lägger sig så nära redan existerande format när de ska utvecklas. Det är utmanade och utan fingertoppskänsla.

När SVT blåögt och utan hänsyn till sin omvärld skapar Edit, så sätter företaget sig själv i skottgluggen. Tonen från public service-företagen måste bli mer lyssnande och förstående. Annars blir det mycket svårt att ena publicistkåren.

Artikeln ni hänvisar till publicerades alltså på Journalisten.se. Den bygger på en mycket intressant undersökning och ger stöd framförallt åt att Sveriges Radios lokaljournalistik inte stör de kommersiella medierna. Det är skönt att ha den forskningen i ryggen.

Siffrorna handlar dock inte alls om Edit. Kanske vi nästa år kan se att inte heller Edit hade någon negativ påverkan på Politism eller Nöjesguiden – så mycket bättre. Det hindrar dock inte att SVT nu måste bli mer lyhört.

En rad tunga publicister; Jan Helin, Thomas Mattsson, Lars Johansson, AnnaKarin Lith, Karin Pettersson, tycker att det vore bra om Edit hade förhandsprövats.

En statlig förhandsgranskning är ingen optimal modell, vilket jag som sagt tidigare gett uttryck för. Men kom då med något bättre förslag, som gör att konflikten mellan public servic­e och de kommersiella mediebolagen inte ökar, utan minskar.  Förhandsprövning är en existerande regel, och vad man än tycker om den så skulle den ha kunnat användas just när det gäller Edit, utan att staten för den skull hade fått inflytande över programinnehållet.

Precis som ni säger behöver vi stå starka tillsammans i den vind som nu viner. Ni skulle kunna bidra till det arbetet.

Läs gärna hela min ledare, där jag bland annat tar upp betydelsen av att public service finns, är starkt, och hur viktigt det är att man även når en yngre målgrupp.
                                                                     Helena Giertta
                                                                     chefredaktör, Journalisten

Läs hela Helena Gierttas ledare här.
 

Fler avsnitt
Fler videos