Gå direkt till textinnehållet

”Ta den digitala ohyran på allvar!”

DEBATT Våra medarbetare och våra varumärken utnyttjas i bedrägerier. Problemet eskalerar, och de som drabbas hårdast är våra tittare, lyssnare och läsare. Utgivarna, som samlar svenska publicister, ställer sig bakom danska mediers öppna brev till Meta. De stora plattformarna på sociala medier måste börja ta den digitala ohyran på allvar.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Problemet är inte nytt, men det växer, inte minst med allt enklare möjligheter att skapa bedrägligt innehåll med hjälp av AI. Såväl svenska medier, som internationella, har gång på gång aviserat säkerhetsbristerna för Meta och Google, och nu växer det falska innehållet även på Tik-Tok.

Nu senast är det TV2, DR och BT i Danmark som i ett öppet brev till Meta, företaget som äger Facebook och Instagram, skriver att: ”Det falska innehållet parasiterar på trovärdigheten hos både våra medier och våra programledare och försöker lura danskarna att tro att de tittar på trovärdig, redigerad journalistik.” TV 2, DR och BT i öppet brev: Kära Meta, sluta vilseleda danskar och ta ansvar (jyllands-posten.dk)

Det ser ut på samma sätt i Sverige. Bedrägerierna sprids i såväl text som videoform, paketerat för sociala medier. Ofta handlar det om en fejkad nyhetsartikel om kryptovaluta, hälsopreparat eller annat som ser ut att vara publicerad på en etablerad tidningssajt. Det kan också vara en AI-manipulerad programledare som läser en nyhet som är falsk.

Annons Annons

Människor luras på sina pengar, eller sina personuppgifter och data. Våra medarbetare utnyttjas.

Redaktionerna anmäler kontinuerligt genom plattformarnas egna system. Men vi ser ingen förbättring. Tvärtom.

Självklart skulle svenska medier kunna välja att ta bort sitt eget innehåll från plattformarna i protest, men det skulle inte hindra bedragare att skapa falskt innehåll på samma plattformar.

Utgivarna vill därför, ännu en gång, uppmana plattformarna att ta sitt ansvar. Vi saknar också helt en dialog om den här allvarliga problematiken, framför allt med Meta och Tik-Tok.

Till er vill vi säga: Det är en stötande nonchalans, inte bara mot oss, utan mot era egna användare. Svenska publicister vill gärna mötas för en diskussion genom Utgivarna.

Utgivarna

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Fler avsnitt
Fler videos