Gå direkt till textinnehållet

7 sekunder för mycket reklam

TV4s reklamkritiker – eller om det är konkurrenterna? – har noga koll på tiden. Efter en anmälan till Granskningsnämnden har TV4 nu fällts för att ha överskridit reklamgränsen en kväll – med sju sekunder.

TV4s reklamkritiker – eller om det är konkurrenterna? – har noga koll på tiden. Efter en anmälan till Granskningsnämnden har TV4 nu fällts för att ha överskridit reklamgränsen en kväll – med sju sekunder.

Enligt radio- och Tv-lagen får TV4 sända högst åtta minuter reklam per timme, med undantag för prime time mellan 19 och 24, då kanalen får sända tio minuter – under förutsättning att den totala reklamtiden under ett dygn inte uppgår till mer än tio procent av sändningstiden.

I samband med matchen i fotbolls-EM mellan Danmark och Sverige i juni i fjol ansåg en anmälare dock att det varit för mycket reklam. Tio minuter och 18 sekunder, närmare bestämt, enligt anmälaren. TV4 bemötte detta och hävdade att själva reklaminslagen inte överskred tio minuter, men att “de svarta rutor som, för att ge ögat en paus, mycket hastigt visas mellan annonsinslagen” möjligen kan ha gjort att gränsen överskridits.

Granskningsnämnden tog fram stoppuret och fastslog att TV4 mellan 21 och 22 visat sex sekunder för mycket reklam. Mellan 22 och 23 var överskridandet en sekund. Totalt: sju sekunder för mycket reklam. Därmed har TV4 brutit mot radio- och TV-lagen, konstaterar nämnden – och köper inte TV4s argumentation om de svarta rutorna. Däremot konstaterar GRN att överskridandet var med så kort tid att någon särskild straffavgift inte kommer att utdömas.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos