Annons blir Aftonbladet-artikel på Facebook
En sponsrad annons på Aftonbladet.se ser ut som en redaktionell artikel från tidningen när den länkas på Facebook eftersom annonsmärkningen försvinner. ”Ett misstag”, säger Aftonbladets Jan Helin.
Att annonsmärkningen försvinner när annonser länkas i sociala medier är inte avsikten. Det sa Aftonbladets chefredaktör Jan Helin under en debatt om textreklam på Mediedagarna i Götborg (Meg).
Det var programledare Martin Wicklin som berättade om vad som hände med annonsen (se bilden intill).
– Det ska vara tydligt annonsmärkt, det är ett fel som vi ska åtgärda, sa Jan Helin.
Annars var det i debatten tydligt att Jan Helin har en mer tillåtande attityd kring annonser och redaktionellt material än vad Expressens Thomas Mattsson har.
– Annonser som liknar redaktionellt material åker snålskjuts på det redaktionella förtroendet. En annons är en annons och det ska synas, sa Thomas Mattsson.
Jan Helin menade att transparens är det enda viktiga.
– Det Volvo gör med sin film är inte bara reklam, de bygger en historia, ett innehåll till sin produkt. Vi är i ett nytt medielandskap och då krävs nya sätt att betala för journalistik, sa Jan Helin.
Om annonsörerna gör annonser eller sponsrar material som liknar redaktionellt material så är det inget problem bara publiken uppfattar att det är sponsrat, menade Jan Helin också. En åsikt som Thomas Mattsson inte delade.
Delar eller hela debatten kommer att sändas av Medierna i P1.