Krönika

Björn Häger journalist, journalist­utbildare & Publicist­klubbens ordförande
skicka e-post rss

Måns mössa får
GRN att spåra ur

14 november, 2016

SVT Dalarna fångade artisten Måns Zelmerlöw för en kort intervju när han tränade för årets Vasalopp. Det kostade redaktionen 50 000 kronor i böter. Skälet? En logga syntes på Måns mössa. Granskningsnämnden (GRN) säger med sitt bisarra beslut till statstelevisionens redaktioner: se upp med vem ni intervjuar i TV. Eller rättare sagt, undvik alla som har fel kläder.

Man kunde le åt alltihop om det inte vore för de konsekvenser det kan komma att få. 50 000 kronor är mycket pengar för en lokal TV-redaktion. Och jag har hört en lokalreporter dra slutsatsen att hon hädanefter inte kan intervjua människor på stan, om de har kläder med märken på. Som TV-reporter tvingas hon framöver välja bort alla människor som är fel klädda.

Förbudet mot synliga varumärken gäller så klart inte bara kläder. Kan datorer vara i bild om det syns att de har en äppelformad logotyp på locket? Tveksamt. Dator-äpplen och Nike-loggor måste blurras om bilderna ska kunna sändas. Och vem hinner det när det är stressigt inför sändning?

Lite löjligt också, kan man tycka. Finns det någon tittare som inte förstår att det döljer sig ett Nike-märke eller ett Apple-äpple bakom blurret?

Bakgrunden till möss-fällningen, som kom häromveckan, är att Måns Zelmerlöw lovade göra en svensk klassiker om han vann Melodifestivalen. Och när han intervjuades i ett spontant lokalt nyhetsinslag syntes namnet på en konferensanläggning i Tällberg på hans mössa några sekunder. Granskningsnämnden skriver att ”det borde vara möjligt för SVT att utforma inslaget så att denna exponering undveks” och utdömer böter på 50 000 kronor. (2016-10-03 Dnr: 16/01223 )

Men nämnden ger inga förslag på hur det borde ha undvikits. Skulle reportern som gjorde nyhetsinslaget haft med sig en godkänd mössa och satt den på Zelmerlöws huvud? Inspelningen gjordes snabbt och spontant. Blurra fanns det inte tid till. Blurrning kräver särskild teknik, gör bilderna fula och drar onödig uppmärksamhet till det som är suddat.

Har Granskningsnämnden verkligen tänkt igenom sitt prejudicerande beslut? Jag tittar på TV-bilderna från Vasaloppet. Tusentals skidlöpare ger sig ut i spåren – med tydliga varumärken på nummerlapparna de har på bröstet. IBM, Stadium, Craft…

Stackars den som ska sitta blurra allt det där.

Hur ska det gå till i direktsändningen orkar jag inte ens tänka ut.

Och sportstjärnorna som dagligen intervjuas framför en vägg av varumärken - vem blurrar dem? Vem blurrar rinkreklamen? Skylten på bussen som råkar åka förbi förstamajdemonstrationen? Gant-märket på partiledarens tröja?

Vem blurrar och klipper bort produktplaceringen i de spelfilmer som visas i SVT?

All heder åt att Granskningsnämnden försöker komma åt smygsponsringen i olika SVTs nöjesproduktioner. Det går att dra av Glenn Hysén tröjan med Unibet-färgerna när han är med i Mästarnas mästare.

Nämnden får gärna nypa till när bussbolag och tillverkare av kosttillskott betalar för smygexponering i SVTs nöjesproduktioner.

Men när det gäller Måns mössa skapar staten via sin granskningsnämnd ett absurt prejudikat som försvårar arbetsvillkoren för TVs nyhetsredaktioner på ett orimligt sätt.

Och SVT bör därför överklaga beslutet.  

Det går att hindra att folk har varumärken på sig i morgonsoffor och nöjesprogram, men nämnden går bortom all rimlighet när den utdömer dryga böter för att en reporter råkat prata med någon som har fel mössa.

SVTs morgonsoffor kan låta sig styras.

Verkligheten däremot, är svårare att regissera.

Kommentarer

Det finns 3 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Sverker Söderström ons, 2016-11-16 14:37

Morgonsofforna för både SVT och TV4 har ett antal tidningar, också varumärken, utomordentligt väl synliga. Vid varje sändning. Det är inte Ölandsbladet eller Ljusdals-Posten. Men uppenbart accepterat.

Inlagt av Lennart Denne ons, 2016-11-16 15:32

Bra rutet, Björn! Ivern inom public service-tv och -radio att i varje moment vara "reklamfri", visar sig vid upprepade tillfällen vara omöjlig att hålla. Under en lång rad av år gjorde Sveriges Television reklam för den egna tidningsproduktionen Röster i Radio och TV. När detta påtalades kom svaret: Det finns ingen annan sådan tidning! Så kan man kringgå en princip. En annan princip är att inte nämna sponsrade namn på idrottslag eller arenor. Under många år gick det bra att nämna det Luleåbaserade basketlaget i högsta serien vid namn Plannja. En del klubbar längre söderut, med namn som Kärcher, Mazda och Sahlén blev också omnämnda vid dessa namn. Men, när den ekonomiskt hårt trängda Helsingborgs Basket kallade sig Öresundskraft blev det plötsligt tabu. Klubben fick i SVT och SR fortsätta heta Helsingborg. Numera finns det en handbollsklubb i Elitserien med ett sponsorsnamn - eller är det möjligtvis ett korplag, som avancerat i seriesystemet - vid namn Ricoh! Nu går det åter bra att kalla - i varje fall den här - klubben för sponsorns namn. Om public service-företagen har svårt att ändra på världen så kan de åtminstone försöka hålla sig till sina egna regler... Och kan de inte det, så bör de se över reglerna. Som det är nu är det närmast löjligt.

Inlagt av Jaan Ungerson fre, 2016-11-18 15:23

Finns bara en sak att säga om detta. Jag håller helt och hållet med Björn Häger om att GRN spårat ur. Det måste finnas viktigare saker för nämnden att syssla med än att lägga krutet på MZ mössmärke i Vasaloppspåret...

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies