Gå direkt till textinnehållet
Bild på författaren
Julia Nilsson
Redaktionschef & stf ansvarig utgivare

Utse Lasse Berghagentill chef för Expressen

Under sommaren har jag funderat mycket på ”Allsång på Skansen” och hur nära det var att en viss kvällstidning förvandlades till LasseBerghagenbladet. Varför inte göra Lasse Berghagen till chefredaktör på Expressen och låta Berner försöka göra Schyssta kvällar på Skansen!

Under sommaren har jag funderat mycket på ”Allsång på Skansen” och hur nära det var att en viss kvällstidning förvandlades till LasseBerghagenbladet.

Denna konstiga symbios mellan pressen och TV-program?!

Vecka efter vecka parade sig kvällstidningarna med Lars Berghagen i ömsesidigt intresse av växande läsar- och tittarskaror. Tänk allt som är värt att veta om den karln. Han är sååå genomtrevlig fast han är som folk är mest. Det kanske inte alltid är så glatt som i rutan. Ibland känns det tungt även för Lars Berghagen, men oftast är det uppåt. Lasse Berghagen, Lasse Berghagen, Lasse Berghagen.

bryt

Efter att Joachim Berner, under sommaren gjorde sig själv till varumärke för Expressen men misslyckats staga upplagan, kom jag på det. Varför inte göra Lasse Berghagen till chefredaktör på Expressen och låta Berner försöka göra Schyssta kvällar på Skansen! Man tänker om helt enkelt.

Istället för att ha en chefredaktör som varumärke varför inte ha ett varumärke som chefredaktör. Det är klart att Lars Berghagen inte har någon publicistisk erfarenhet att tala om. Han skulle inte heller behöva ta något ledningsansvar. Men han skulle vara tidningens ansikte, själva loggan. Han skulle ha en ruta på framsidan, med bildbyline, där han kommunicerar med oss. Han berättar att det är en underbar kväll och att han hoppas att vi mår bra. Vi är en underbar läsarskara och alla på tidningen mår också bra.

Berners annons i DN där han sammanblandade sig själv med Expressen var så misslyckad därför att den avslöjade det vi vet men inte vill låtsas om. Att en tidning är en produkt, en vara, och att det är business på gång. Det handlar inte om någon tredje statsmakt med specialuppdrag utan om en Michael Jordan som ska försöka sälja Nike.

bryt

Hela vår kultur drivs mot att vi ska tuktas, via reklam, att bli lojala med varumärken och de livsstilar som de representerar. Och varumärket är en människa. Denna kommersiella logik håller exempelvis på att omvandla vårt politiska system. Det var inte en framgång för demokratin när MUF kuppade in en ung kvinna med invandrarbakgrund i partistyrelsen. Det var en triumf för varumärkes-tänkandet. Expressen måste sno sig att signa Berghagen innan han blir lösningen på folkpartiets problem.

Därför var det förstås rätt tänkt av reklambyrån med helporträtt av Joachim Berner. Problemet är bara att han inte är ett lika övertygande varumärke som Lasse Berghagen. Han må vara en bra chefredaktör men när han, på reklamsidan i DN, förklarade att han inte tycker om fusk, lögner och överdrifter och att vi därför borde köpa Expressen trodde vi honom inte. Hans talking-to-me?- fysionomi fick oss istället att tänka på en riktig hårding som ibland känner sig tvingad att gå över gränsen.

Det kan inte hjälpas, Madonna fick kicken från Pepsi efter Like a Virgin och det var ingen slump att huvudrollen i Gladiator spelades av Russel Crowe och inte av Jerry Seinfeld. Det handlar helt enkelt om, trovärdighet.

Journalist

Fler videos
Fler avsnitt