Gå direkt till textinnehållet
Bild på författaren
Helena Giertta
Chefredaktör

Total brist på mediepolitik

60 procent av Sveriges kommuner får besök minst en gång i veckan av journalister som ska kolla diarierna. För den överväldigande majoriteten kommuner är det lokaltidningarna som gör kommunkollarna.

Varken radio eller lokal-TV har tillräckligt med resurser för granskningen. Det visar Mediernas i P1 och Dagens Samhälles undersökning som presenterades i helgen.
I fina tal är offentlighetsprincipen och den här typen av journalistik väsentlig för demokratin. Flera kulturministrar har hyllat den, även den nuvarande, Lena Adelsohn Liljeroth. Fast det är tydligt att det rör sig mer om en läpparnas bekännelse än en aktiv mediepolitik.

Under den förmodlingen mest omfattande strukturomvandling som medierna i Sverige ställts inför, har politikerna varit nästan tysta.
Presstödsutredningen lyckades inte anpassa sig till den nya verkligheten, reklamskatten fortsätter att lägga ok på tidningarnas ekonomi, den 25-procentiga momsen är kvar på tidningar på nätet men inte på papperet.
Det är inte så att alternativ saknas. Ett presstöd riktat mot redaktionell styrka är ett förslag som inte bara Journalistförbundet ställer sig bakom utan även flera andra intressenter. Beslut om att avskaffa reklamskatten har fattats men den är fortfarande kvar. Det förs ideliga diskussioner om att harmonisera momsen för digitalt och papper.
Men – det händer ingenting som skulle kunna hjälpa den drabbade tidningsbranschen.

Går man till etermedierna står mediepolitiken lika handfallen. De sändningskrav man ställt på TV4 har blivit allt mildare, tills TV4 en dag inte tyckte att de behövde upprätthålla några lokal-TV-stationer. Som ett brev på posten visade TV4 sin nya (?) publicistik genom att inte ens berätta om resultatet av EU-valet i sina linjära sändningar under valnatten.
Bristen på publicistisk vilja leder till ett sämre medielandskap.
Enskilda tidningskoncerner har också förstått att publicistisk vilja eller mål inte efterfrågas av ägare som belönar intäkter i form av kronor och inte i form av trovärdighet och tillit. Mittmedia väljer bort lördagsutdelning för 4 000 prenumeranter, Norra Skåne tar bort en obekväm granskande reporter för att de lokala politikerna gnällt.
I dessa fall finns ingen mediepolitiker som reagerar – en mediepolitiskt intresserad minister borde reagera, tycka något, engagera sig. Det man gör i stället är att passivt kräva att public service ska anmäla när de gör nya satsningar, som kan marknadsstöra tidningarna.
Se i stället till att public service kan fortsätta gå före, som de gjorde med Play och som de nu gör med Flow. Tidningarna klarar innehållsmässig konkurrens, men behöver utjämnade ekonomiska villkor. Det är där politiken kan göra skillnad.

På tidskriftsområdet råder rena kafkasituationen som kan leda till en våg av konkurser. Sedan EU slagit fast att tryckerimomsen bara skulle vara sex procent, bestämde Skatteverket sig för att betala tillbaka resterande moms till tryckerierna, som i sin tur skulle ge förlagen överskottet, eftersom förlagen i sin tur skulle betala tillbaka till Skatteverket den moms de dragit av för mycket.
Alla har gjort rätt, men när tryckerierna nu inte kan eller vill betala förlagen och Skatteverket ändå kräver momspengar av förlagen (läs tidskrifterna) så kan det leda till mängder av konkurser i tidskriftsbranschen. Inte för att de tappar upplagor, eller annonspengar. Inte för att de betalat fel skatt, utan för att Skatteverket har bestämt sig för en orimlig tolkning.
Någon med makt måste väl ändå kunna sätta stopp för denna absurda situation? Men från politiskt håll är det som sagt tyst.

Vi har precis avslutat ett val, snart är det politikervecka i Almedalen och i höst blir det riksdagsval. Detta är en period när det kommer att diskuteras politik på tvärsen och höjden. Kan man få önska sig att även mediebranschens svåra utmaningar kan bli en av dessa debatterade politiska frågor, då kanske något också till slut kan hända?

 

LEDARSTICK

JOURNALISTEN BEVAKAR ALMEDALEN!

Journalisten kommer att vara på plats under Almedalen. Vi kommer att blogga, spela in intervjuer och nyhetsbevaka denna politiska, massmediala fest. Hör gärna av er om det är något speciellt du tycker att vi bör bevaka: hg@journalisten.se eller till redaktionen@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos