Gå direkt till textinnehållet

101-åring kan bli Årets krönikör

En av de nominerade till Tidskriftspriset är 101 år gammal. Gösta Vestlund är krönikör i tidskriften Folkhögskolan och hade sitt första journalistjobb 1932.

I morse hölls en samling för samtliga nominerade till Tidskriftspriset. Störst uppmärksamhet väckte den 101-årige krönikören.

Hur kändes det att bli nominerad, undrade programledaren Henrik Frenckel.

– Det är lika förbluffande som glädjande, svarade Gösta Vestlund.

Annons Annons

Krönikörens engagemang ligger i folkbildning och i sina krönikor har han som ambition att föra samman de senaste forskningsresultaten med vardagliga problem. Det är många som håller tummarna för att Gösta Vestlund ska vinna på Tidskriftsgalan den 13 november.

– Om det är så, så är de vänliga, konstaterade han under samlingen.

Totalt har det kommit in 400 bidrag till årets Tidskriftspris.

Här är samtliga nominerade bidrag:

Årets Tidskrift – Populärpress:
Härliga Hund, LRF Media
Motivering: Det finns många tidningar i samma genre, men den här sticker ut med sin glada och inbjudande uppsyn. Redaktionen har lyckats kombinera spännande fakta med intervjuer där kändisar visar upp överraskande och nya sidor av sig själva och sina liv. När man lägger ifrån sig tidningen står det ännu en gång klart att hunden inte bara är människans bästa vän utan också den härligaste.

Magasinet Arena, Politikens Arena Medier
Motivering: Ett måste för den som vill hålla sig uppdaterad inom den progressiva samhällsdebatten, oavsett politisk hemvist. Magasinet Arena ger ett piggt, smart och snyggt intryck på läsaren redan i tidningshyllan. Vad gäller innehållet känner man sig som läsare ordentligt uppdaterad på allt från den kultur till partipolitik som alla faktiskt pratar om just nu.

Svensk Damtidning, Aller media
Motivering: För 27 kronor i veckan får du en kunglig upplevelse. Det är lätt att säga, men det tar generationer att lära sig hur man för sig vid ett hov. Svensk Damtidning har erfarenheten och kunskapen, men också lätthet och ibland humorn som gör det omöjligt att inte älska tidningen. Här finns allt utom illvilja och avundsjuka. I en medievärld som förändras blixtsnabbt är Svensk Damtidning en stabil fyr som bara lyser starkare och starkare varje år som går.

Årets Tidskrift – Fackpress:
Alfa, Lärarförbundet
Motivering: Hur förmedlar man en demokratisk värdegrund när hälften av eleverna – eller deras föräldrar – sympatiserar med SD? Med hjärta, hjärna och en tidning som sprakar av energi inspirerar Alfa språk- och SO-lärarna att ta ut svängarna i klassrummet.

Form, Mandelgren Magazine AB
Motivering: Låt inte ämnets yta lura, på insidan når den de stora djupen. Form förenar enastående redigering med journalistisk briljans, bland annat ett avslöjande om designprinsen som nådde långt utanför den egna målgruppen.

Sveriges Natur, Naturskyddsföreningen
Motivering: Med bästa tidningsmakarrytm förenar den det stora, elegant utgjorda bildreportaget med den kritiskt granskande konsumentjournalistiken. I samma naturliga anda som ägarorganisationen. Sveriges Natur är välgjord, påläst och passionerad.

Årets Digitala Tidskrift:
Dagenssamhalle.se, Dagens Samhälle AB
Motivering: Genom att engagera läsarna redan innan nyheter publiceras driver Dagens Samhälle läsningen framåt med en genomtänkt men enkel publiceringsmodell.



Politism.se, Politism AB
Motivering: En ny röst i opinionsjournalistiken som genom sociala medier och den nyskapande, snygga sajten har hittat ett modernt sätt att samverka med sina läsare.



Va.se, Bonnier Business Media Sweden AB
Motivering: En inbjudande och formmässigt oväntad upplevelse som bygger affärsvarumärket på helheten.




Jury Årets Digitala Tidskrift: Hanna Larsson, onlinesamordnare Nyhetsdivisionen SVT (ordf.), Christopher Holmerin, vd Ad Lantic Media AB och Kalle Jungkvist, senior advisor Schibsted Sweden.

Årets Journalist:
Johan Anderberg, Fokus
Motivering: På ett initierat, välskrivet vis tar Johan Anderberg med oss in i världar som alltför sällan skildras. Han är en ögonöppnare som ofta granskar grundpelarna som vår demokrati vilar på. Han granskar vad som händer när vallöften möter juridiken och vad som sker när ny kunskap på allt mer sofistikerade sätt kartlägger möjligheter att påverka väljaren.

Birgitta Forsberg, Affärsvärlden
Motivering: Med en gedigen research och en intensiv nyhetsnerv lyckas Birgitta Forsberg ta med oss bakom kulisserna i en ofta sluten värld på högsta nivå. Här rör hon sig med lätthet mellan global och lokal nivå, och avslöjar på ett initierat vis spelet om de militärindustriella miljarderna och det nära samarbetet mellan staten och näringslivet.

Per Snaprud, Forskning & Framsteg
Motivering: Genom överraskande och angelägna ämnesval ger Per Snaprud intressanta perspektiv på frågor i framkant av naturvetenskapen. Hans berättelser presenterar mycket intressanta moraliska dilemman som väcker en uppsjö av funderingar där arbetet fortsätter hos läsaren.

Årets Annonssäljare:
Anna Björling
, Bonnier Tidskrifter
Magdalena Egelin, Bonnier Tidskrifter
Magnus Krumlinde, Tidningen Vi (Advertise)

Årets Krönikör:
Katrine Marçal (fd Kielos), Jusektidningen
Motivering: Katrine Marçal är en viktig röst som låter de till synes små detaljerna i vardagen blottlägga de stora orättvisorna i samhället. Med skarpsynt blick och rakt språk ställer Katrine Marçal frågor med ett klarögt feministiskt perspektiv – om vår samtid, om könsroller och fördelning av makt i samhället.

Johan Norberg, Tidningen Vi
Motivering: Med en lyhördhet för människans natur bjuder krönikören Johan Norberg på en lustfylld läsupplevelse i musikens värld. Hans berättande spänner insiktsfullt över många tonarter och känslor. Med en sann kärlek för humanismen och med ett äkta gehör för språkets tonarter ger hans texter alltid en extra dimension.

Gösta Vestlund, Tidskriften Folkhögskolan
Motivering: Med nyfiken ödmjukhet och ett långt perspektiv som idag blir allt mer sällsynt, bjuder Gösta Vestlund på en klokhet och eftertänksamhet i sina krönikor som lämnar en del av frågan till läsaren att tänka vidare kring. Så arbetar en sann folkbildare. 101-åringen Gösta Vestlund lyfter fram ett historiskt perspektiv av nutidsskeenden och ger mersmak av värdet att lyssna på röster som varit med länge.

Jury Årets Krönikör: Frida Boisen, chefredaktör GT (ordf.), Lasse Bengtsson, journalist och Annicka Flovin, rektor Poppius.

Årets Genombrott:
Ulrika Ek, konsult LRF Media
Motivering: Ex-chefredaktör med multikompetens; digital tidskriftsutvecklare, entreprenör, inspiratör och utbildare.

Christian Geijer, Bonnier Tidskrifter
Motivering: Skribent som får viral snurr på såväl egna som andras grejer.

Mira Hjort, Kommunalarbetaren
Motivering: Ambitiös och drivande reporter som gör skillnad, med färsk guldspade som bevis.

Jury Årets Genombrott: Jonas Nordling, förbundsordförande Journalistförbundet (ordf.), Urban Hilding, vd Initiativ Universal (IUM) och Anette Novak, vd för Interactive Institute Swedish ICT.

Nominerade Årets AD:
Alexandra Falagara och Brita Lindvall (Bastion), Bang
Motivering: ”Normkritisk design”, kallas det. Egensinnig form, säger juryn. I en tid när det goda, traditionella hantverket länge varit en rådande trend är det uppfriskande att se en form som istället utgår från en stark idé i linje med tidningens innehåll. Starka, identitetsbärande omslag.

Nina Oja, Styleby
Motivering: Punkigt men ändå lyxigt. Styleby har vuxit fram till en smart modetidning med personligt tilltal där det känns att formgivning och innehåll går hand i hand på catwalken.

Joel Persson, Icon Magazine
Motivering: Fläckfri form i såväl typografi som fotografi med omsorg om detaljerna. Icon må vara en relativt ny produkt på marknaden men formen har redan givit den identitet. Den konsekventa formen är en styrka.

Nominerade Årets Omgörning:
Härliga Hund
Motivering: More is more. Med en människa på omslaget och en förflyttning från småtorr facktidning om hundar till tillgängligt relationsmagasin om människans bästa vän. En energiskt kommunikativ formgivning utan att bli rörig. Juryn faller pladask för denna gläfsande glada omgörning.

Mobil
Motivering: Hur får man en papperstidning om mobiltelefoner att kännas fräsch? Genom en formsäker kostym, där produktbilderna blir en lösning istället för ett hinder, hittar man inte bara ett nytt tilltal utan förhoppningsvis också fler läsare.

Nöjesguiden
Motivering: En ungdomstidning måste ständigt vara redo att ställa om för att kännas modern. Den senaste omgörningen av den åldrande gratistidningen är en välbehövlig genomgång av allt från typografi till pappersval och låter fotografiet stå i centrum.

Jury Årets Omgörning: Axel Björklund, redaktör Dagens Nyheter Lördag (ordf.), Stina Cederholm, featurechef Svenska Dagbladet och Angela Tillman Sperandio, kommunikationschef Arkitektur- och designcentrum.

Årets Innovativa satsning:
Form – för Forms digitala strategi
Motivering: Tidningen Forms strategi är inte bara digital – den är global. Genom att agera på en bredare arena än den svenska har Form skaffat sig en internationell målgrupp. Form vågar tänka större än andra och har med kvalitet genomfört sin plan och nått stor framgång.

Resumé – för Analysbrevet Innovation och kommunikation
Motivering: Resumés analysbrev fördjupar relationen med den mest hängivna läsekretsen genom att ge dem insikter, inspiration och ny kunskap. Nyhetsbrevet utnyttjar varumärket och har skapat ännu en digital intäkt med god marginal. Resumé tänker nytt.

Tidningen Chef – för Battle of the numbers
Motivering: Tidningen Chef tar position i en högaktuell fråga och har stärkt både sitt varumärke och sin affär med Battle of the numbers. Genom att utmana Sveriges största företag att få fler kvinnor till chefspositioner skapar Chef ett redaktionellt projekt som inte bara rapporterar – utan även driver förändring.

Jury Årets Innovativa satsning: Hans Sydow, strateg Youmeagency (ordf.), Lena Israelsson, research manager Walt Disney Nordic och Olle Lidbom, vd Oxys.

Årets Omslag:
Filter nr 39, 2014, Magasinet Filter AB
Motivering: Filter använder matjournalistikens förförelseknep och bygger en bild ur vår kära tradition, svenska blåbär i fintallriken med silversked. Illustrationstrenden tas till en ny nivå. Idén får ta plats, balansen mellan formelementen är god, liksom läsbarheten. Blåbärsfesten kan börja – och krascha med en smäll mitt i magen.

Journalisten nr 3/2014, Journalistförbundet
Motivering: Tidningens tema format gestaltas i ett formatbyte till broadsheet för just detta nummer. Formgivet och typograferat på allra bästa sätt – balanserat och kraftfullt. Effektiv bild förstärker temat och samspelar med rubrik. Så här hade våra dagstidningar kunnat se ut …

Magasinet Arena nr 6/2013, Politikens Arena Medier
Motivering: Det klassiska receptet för omslag – ett ansikte och en stark blick – har vridits och lyfts med svartvitt fotografi och fräckt handritat läppstiftsrosa hjärta. Diskreta innehållspuffar. Enkel typografi. Minimalism som ger maximal effekt.

Årets Medierådgivare:
Annica Axberg, OMD
Anna Fröberg Eriksson, Starcom
Karoline Olsson, Vizeum

Årets Skoltidskrift:
Cumulus
, Åva gymnasium, Täby
Motivering: Tidningen har en proffsig layout med fängslande artiklar som berör, stimulerar och roar. Har fokus på sin egen målgrupp och andra. Riktigt snyggt och kreativt omslag!

Frizon, Vimmerby gymnasium
Motivering: Tidningen håller en hög kvalitet, både på texter och layout. Omslaget har en snygg form och vässade rubriker. Innehållet i tidningen växlar mellan seriösa artiklar och mer lättsmälta populärkulturella jobb med mycket humor – det skapar en härlig mix för en bredare publik. Artikelvinklarna känns genomtänkta och materialet är väl genomarbetat.

HGY Magazine, Huddingegymnasiet
Motivering: Tidningen har ett bultande hjärta och en önskan om att gå nära. Jobben utgår därför från läsarnas synvinkel och sätts i relation till skolans och elevernas verklighet. En kreativ bildbehandling förhöjer känslan av ”vår skolas” tidning.

Jury Årets Skoltidskrift: Linda Öhrn Lernström, chefredaktör Mama/Family Living (ordf.), Annina Adolfsson, KAM Postnord Sverige AB och Emilie Johansson, förbundsorganisatör, Ung Media.

Fler avsnitt
Fler videos