Gå direkt till textinnehållet

21 procent av SVTs utbud är nyheter och samhällsfakta

Nio procent av utbudet var nyheter och tolv procent samhällsfakta. Det visar SVTs public serviceredovisning för 2014.

SVT har nu lämnat över sin årsredovisning för 2014 till kulturdepartementet och Myndigheten för radio och TV.

Där framgång bland annat att nio procent av utbudet år 2014 bestod av nyheter, 12 procent var samhällsfakta, 9 procent vetenskap, 7 procent kultur och 11 procent underhållning. Av de 23 511 timmar som sändes under 2014 var 29 procent fiktion.

Andra uppgifter ur årsredovisningen:

Annons Annons

275 timmar valprogram sändes och den genomsnittliga tittartiden på valutbudet var 335 minuter per person. Hashtaggen #dinröst användes som redskap för att lyfta fram svenska folkets viktigaste valfrågor.

89 procent i Sverige använde SVT en genomsnittlig vecka. 700 000 tog del av utbudet endast på nya plattformar.

74 procent av SVTs utbud är på svenska.

Hela public service-redovisningen finns här

Fler avsnitt
Fler videos