Gå direkt till textinnehållet

24s ledning nöjd med siffrorna

En räckvidd på under en procent efter snart ett och ett halvt års sändningar ser inte 24s projektledare Kent Wännström som ett misslyckande. “Vi är tre gånger så stora som CNN”.

En räckvidd på under en procent efter snart ett och ett halvt års sändningar ser inte 24s projektledare Kent Wännström som ett misslyckande. “Vi är tre gånger så stora som CNN”.

I går kunde Journalisten redovisa att tittarsiffrorna för SVTs temakanal 24 i det närmaste stått stilla första halvåret 2004. Fjolårets tittarräckvidd på 0,7 procent har bara stigit till 0,9 procent, vilket innebär att endast 78 000 ser på kanalen minst fem minuter en genomsnittlig dag.

Kent Wännström, projektledare för 24, ser dock inte det som ett misslyckande:

Annons Annons

– De senaste siffrorna visar att 24 lockar fler tittare än övriga nyhetskanaler tillsammans. 24 är därmed tre gånger så stor som till exempel CNN som ju inte brukar beskrivas som någon obetydlig faktor i det svenska medieutbudet.

Enligt statistik från MMS har CNN International bara en daglig räckvidd på 0,3 procent i Sverige. BBC World har 0,2 procent och BBC Prime 0,4 procent. Det är dessa kanaler 24 jämför sig med för tillfället.

– I satellitvärlden kämpar ett mycket stort antal kanaler om TV- tittarnas gunst .Medievanor förändras långsamt, så ur ett realistiskt perspektiv är 24s tätposition som nyhets- och samhällskanal glädjande, säger Kent Wännström.

Att bli “den största nyhetskanalen i Sverige” var enligt Wännström 24s mål när den startades. Nästa mål är dock fortfarande långt borta: det är att “etablera oss ibland de tio mest sedda av de så kallade övriga kanalerna, det vill säga alla kanaler förutom de fem stora”, enligt Kent Wännström.

I höst startar 24 bland annat ett nytt kulturprogram och ska även sända mer

direktsänd sport på vardagar, för att ta upp kampen med TV4 Plus, som i den senaste mätningen hade en räckvidd som var mer än fyra gånger högre än 24.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos