Gå direkt till textinnehållet

70 procent av intäkterna från papperet

Aftonbladets resultat minskade 2013 jämfört med 2012. Trots att onlineintäkterna ökar kraftigt kommer 70 procent av intäkterna från papperet, och vinsten i papperet är större. Svenska Dagbladet visar ett kraftigt vinstras under 2013, till en miljon kronor, jämfört med 59 miljoner kronor 2012. SvDs intäkter kommer till 92 procent från papper.

Aftonbladet beskrivs som Sveriges mest framgångsrika medieföretag online, och under 2013 ökade onlineintäkterna till 623 miljoner kronor eller 14 procent jämfört med helåret 2012. Sista kvartalet förra året blev det bästa någonsin för Aftonbladet sett till intäkter från nät och mobil, 179 miljoner kronor.

Trots ökningen digitalt minskade de totala intäkterna för Aftonbladet med drygt 100 miljoner kronor under 2013 jämfört med 2012. Den ökade försäljningen online förmådde inte täcka raset i upplage- och annonsintäkter från papperstidningen. 70 procent av intäkterna kommer från papperstidningen och 30 procent från nätet.

Vinsten för Aftonbladet 2013 blev 283 miljoner kronor, jämfört med 312 miljoner kronor år 2012. 54 procent av vinsten kom från papperstidningen.

Annons Annons

För Svenska Dagbladet minskade de totala intäkterna med 54 miljoner kronor under 2013 och resultatet landar på en miljon kronor jämfört med 59 miljoner kronor 2012. Onlineintäkterna ökade under året från 67 miljoner till 82 miljoner kronor. 92 procent av SvDs intäkter kommer från papperstidningen.

Båda de två Schibstedägda tidningarna minskade sina personalkostnader kraftigt på papperssidan under året – Aftonbladet med 50 miljoner kronor och Svenska Dagbladet med 25 miljoner kronor.

”Schibsted befäste under det gångna året sin position som det ledande digitala mediehuset i Sverige. 2013 blev året då mobilannonseringen exploderade, och vi fortsätter att optimera redan starka produkter. Vi lanserade nyhetstjänsten Omni, etablerade framgångsrikt Aftonbladet TV, införde en ny digital prenumerationslösning på SvD och investerade i bland annat Compricer. Blocket Bostad och Blocket Jobb gav nya starka positioner. Vårt fokus är digital tillväxt och sammantaget är det dessa investeringar och satsningar som gör oss väl rustade för framtiden”, uppger Raoul Grünthal i ett pressmeddelande.

Fler avsnitt
Fler videos