Gå direkt till textinnehållet

AB-klubben om löpet: ”Trovärdigheten i fara”

Många Aftonbladetjournalister har reagerat starkt på tidningens förstasida i måndags, som utan att det angavs puffade för sponsrat material. ”Vi har inte levt upp till kravet på transparens mot läsarna. På sikt kan vi tappa i trovärdighet”, säger journalistklubbens ordförande Susanna Vidlund. UPPDATERAD

Aftonbladets förstasideslöp i måndags löd "Experten: Så sparar du till en miljon". Inne i tidningen visar det sig att texten det puffas för är en native-annons från Compricer, skriven av Aftonbladets partnerstudio. I tidningen är materialet tydligt uppmärkt, men ingenting på förstasidan avslöjar att det handlar om en annons.

Journalistklubbens ordförande på Aftonbladet, Susanna Vidlund, menar att tidningen tydligt brutit mot den policy som finns kring hur material från partnerstudion ska hanteras på redaktionell plats.

– I policyn står det att ”ytterst är transparensen mot läsarna viktigast”. Här bör vi fråga oss om vi verkligen levt upp till det. Jag menar att inget tyder på att vi gjort det. Då måste vi fråga oss hur vi ska hantera sådant här så vi på sikt inte tappar trovärdighet, säger hon.

Annons Annons

Det är inte första gången som sponsrat material väcker debatt inom Aftonbladet. Hur har dina kollegor reagerat?
– Ja, det har förekommit diskussioner om det här vid ett antal tillfällen tidigare. Det är ingen upprorsstämning här, men många på redaktionen tycker att det här väcker frågor, och det finns de som är väldigt upprörda.

– Därför har vi nu ett möte inbokat i nästa vecka för att diskutera frågan med bland andra Sofia Olsson Olsén och printchefen Martin Wåhlstedt.

Ur ett fackligt perspektiv är det också problematiskt att förstasideslöpet har gjorts av redigerare på tidningen, säger Susanna Vidlund.

– Compricermaterialet inne i tidningen har både skrivits och redigerats av partnerstudion, det är som det ska, men när det kommer på ettan har redigerare på tidningen fått i uppgift att göra puffen. Det är ett problem.

Aftonbladets tf chefredaktör Sofia Olsson Olsén skriver i ett mejl till Journalisten: ”vi ständigt trampar ny mark vad gäller vår Partnerstudio och det material som där produceras. Det innebär att vi internt löpande för samtal och diskuterar vad vi publicerar och hur detta sker, både online och i print”.

Hon förtydligar att Aftonbladet och Compricers samarbete handlar om en ekonomisektion kallad ”Spara smart”, tänkt att guida läsarna privatekonomiskt.

På frågan varför puffen på förstasidan inte är annonsmärkt skriver Olsson Olsén att Compricer inte har något inflytande över innehållet i texterna som görs av partnerstudion. Hon fortsätter:

”Generellt om  sektionen ”Spara Smart” gäller att Aftonbladet har valt att märka den ”I samarbete med Compricer” för att vara transparent i förhållande till sina läsare och informera om att man i någon mån har beaktat ett tredjepartsintresse vid val av inriktning på det innehåll som publiceras under sektionen.”

Men eftersom Compricer inte haft inflytande vid själva utformningen av innehållet ska märkningen inte tolkas som att Aftonbladet anser att dessa texter utgör annonser, skriver Olsson Olsén:

”Texten utgör redaktionell text i bemärkelsen att innehållet inte har påverkats av ett externt – kommersiellt eller annat – intresse. Marknadsföringslagens regler är därför inte tillämpliga och följaktligen är inte heller puffen annonsmärkt.”

Fler avsnitt
Fler videos