Arbetarbladet hörde
inte utpekad

23 maj, 2012

PON-beslut Arbetarbladet klandras av PON för att man inte hört en kvinna som utpekas som icke trovärdig i ett uppmärksammat fall där hon anmält ett par för övergrepp mot sina barn.

I oktober 2011 uppgav Arbetarbladet att en kvinna som anmält ett par för sexövergrepp på sina barn själv anlitat paret som barnvakter efter att hon gjort anmälan till socialtjänsten. Uppgiften var inte sann och kvinnan fick inte komma till tals i artikeln.

Uppgiften upprepas tre gånger i artikeln utan reservation, det framställs som ett faktum i rubriken, i ingressen och i en passus i näst sista stycket där det står att ”det visat sig” att anmälaren agerat på det här sättet. PO skriver: ”Ingenstans framskymtar det att tidningen själv försökt belägga uppgiften – den återges som en självklar sanning.”

Fallet har fått stor medial uppmärksamhet, bland annat genom ett reportage i Uppdrag granskning i SVT.

PO konstaterar att den publicitetsskada som anmälaren råkat ut för inte bara handlar om att uppgiften är felaktig och kränkande utan att den också ifrågasätter hela hennes trovärdighet som uppgiftslämnare till kommunen.

Arbetarbladet införde ett förtydligande i tidningen efterföljande dag och ändrade i artikeln på nätet. PO anser dock att uppgifterna i ursprungsartikeln har orsakat anmälaren en svår publicitetsskada och att tidningen bör klandras.

PON instämmer i POs bedömning och klandrar Arbetarbladet för att ha brutit mot god publicistisk sed

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
PON-beslut

 

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Grodor

Fler grodor

Journalisten TV

Journalisten på Youtube

Redaktionsbloggen

mer

Senaste numret

Prenumerera

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies