Gå direkt till textinnehållet

”Bilderna ska vara öppna för tolkningar”

Under snart tio år har Elin Berge fotograferat kärleksrelationer mellan thailändska kvinnor och svenska män. Först kom boken Drottninglandet. Nu kommer uppföljaren Kungariket.

Projektet startade då Umeåbaserade Elin Berge träffade flera thailändsk/svenska par då hon gjorde reportage om ett buddistiskt tempelbygge i västerbottniska Fredrika.

– När jag gick runt där fick jag en annan bild än den vanliga, som ofta handlar om svenska män som tar sig en thailändsk ”importfru”. Här mötte jag i stället thailändska kvinnor som i sin buddistiska kontext var de drivande, medan männen var de passiva.

Elin Berge lärde känna ett av paren och bjöds in att fotografera deras vardagsliv. Under ett par år följde hon flera par i Västerbotten, där kvinnan i familjen var från Thailand.

Annons Annons

– Efterhand märkte jag att jag egentligen var mest intresserad av kvinnorna. Jag ville veta varför de lämnat sitt land och flyttat till Västerbotten och varför de drömde om ett bättre liv i Sverige.

Resultatet av arbetet blev boken Drottninglandet.

Uppföljaren Kungariket (Natur & Kultur), som utkommer den 9 april, skildrar främst männen i kvinnornas thailändska hemmiljöer. Elin Berge har gjort tre resor och följt många par från Västerbotten på semester i Thailand.

– I Sverige är kvinnorna ”främmande fåglar”, i Thailand får männen den rollen. Jag försökte spegelvända perspektivet i den här boken jämfört med Drottninglandet. Även om förutsättningarna är olika och de inte går att översätta rakt av så påverkar de här äktenskapen deras hembygd, både i Sverige och i Thailand, på olika sätt.

Till både Drottninglandet och Kungariket hör en cd med musik av Frida Hyvönen.

– När jag reste runt i Västerbotten och fotograferade till projektet körde jag mycket bil och lyssnade samtidigt på musik. Och eftersom jag ville att mina bilder skulle vara så öppna för egna tolkningar som möjligt, och inte åtföljas av så mycket text, så passade det med musik. Jag är gift med en musiker och omges av mycket musik så det kändes rätt naturligt.

En av de vanligaste frågorna Elin Berge brukar få om sitt projekt är hur paren har det, om det verkligen handlar om ”riktig” kärlek.

– Men det vore konstigt att svara på det. Jag vill inte recensera deras kärlek när de har bjudit in mig i sitt liv. Det vore respektlöst.

Elin Berge vill i stället att betraktarna av bilderna ska fundera över vad kärlek är för dem. Och att de i förlängningen tänker på vad de stora strukturerna gör med den lilla människan. Urbanisering, globalisering, kapitalism, rasism, patriarkat osv.

– Jag tänker att det här fenomenet har uppstått i relation till allt detta. Liksom det mesta som sker här i världen.

Just nu arbetar hon och hennes bror, filmaren Lars Berge, parallellt med en dokumentärfilm om tre personer från det tidigare projektet. Det handlar om den thailändska kvinnan Thongluk som var med i Drottninglandet, svenske bonden Mats-Åke som skildras i Kungariket och den thailändske transexuelle pojken Pinit, som brukar besöka Mats-Åke och hans sambo Ampawans gård. Tre människoöden, skildrade ur manligt, kvinnligt och det tredje könets perspektiv, utifrån två olika länder.

 

Fotnot: Utställningen Kungariket har vernissage på Centrum för fotografi, CFF, i Stockholm den 17 april.

Fler avsnitt
Fler videos