Gå direkt till textinnehållet

”Clock måste vara viktigare än click”

Sammanhang, djup, engagemang. Det borde vara journalistiska ledord för att nå läsare i en samtid alltmer dominerad av sociala medier, enligt Mark Little som grundade Storyful, världens första sociala medier-nyhetsbyrå.  

Digitaliseringen och framväxten av sociala medier som gör att alla kan publicera sig när som helst är inget mindre än en revolution. Utmaningarna för traditionella medier är många och stora – men gör vi rätt nu kan vi träda in i en ”nyhetsberättandets gyllene era”. Det var budskapet när irländske Mark Little framträdde på Radiodagen i Stockholm i dag.

Mark Little är journalist sedan 25 år. 2010 grundade han Storyful, en nyhetsbyrå baserad på innehållet i sociala medier. Storyful har blivit en framgångssaga som i dag samarbetar med ett 100-tal internationella nyhetsmedier och som blivit uppköpt av mediekonglomeratet News Corp.

Han betonar bland annat hur viktiga sociala medier är för att snappa upp konversationer och röster från andra sammanhang än de som journalister rör sig i.

– De tillåter oss att se människor på ett mer autentiskt sätt.

Och det enda säkra med den pågående snabba utvecklingen är att allt kommer att fortsätta att förändras, menar han.

– Vi måste acceptera att det inte finns något slut på den här revolutionen.

Hur väl anpassar traditionella medier sig, tycker du?

– De börjar komma ikapp nu. För några år sedan var jag chockad över hur dåligt utrustade de flesta nyhetsredaktioner var för utmaningarna som sociala medier ställer, säger Mark Little till Journalisten.

Men han menar att alltför många mediechefer fortfarande tänker fel kring sociala medier-revolutionen:

– Den fråga de flesta ställer är: hur tjänar vi pengar? Det är fel fråga att börja med. Ett bättre sätt att börja på är att fundera på hur man kan bygga nytt, och hur man kan engagera publiken, i motsats till att chocka dem med virala videor.

– Därför är det bra när man låter journalister att experimentera mer med Youtube eller sociala medier.

Mark Little menar också att sociala medier-redaktörerna borde vara varje redaktions självklara mittpunkt. Och så måste journalister börja intressera sig mer för affärsmodellerna.

– Det är en förändring för journalisterna. Vi kan inte längre sitta och tänka att affärsmodellen inte angår oss. Vi måste bry oss, och engagera människor som kan bidra ekonomiskt till vår viktiga journalistik. Nyhetschefer måste skapa produktiva team, föra ihop marknad, redaktion och produktutvecklare.

Han tror på att annonsörer i allt högre grad kommer att premiera bra journalistiskt innehåll – grävande journalistik eller podcasts som verkligen är podcasts, inte poddad radio.

Vi måste också bry oss om hur djupt publikens engagemang är, eftersom annonsörer gör det, menar Mark Little. ”Clock” måste bli viktigare än ”click”.

– Om du kan behålla en lyssnare i tio minuter hoppar reklamintäkterna upp, jämfört med om du behåller henne i tio sekunder.

Och den nya generationens mediekonsumenter, som är födda in i sociala medier-eran, vill ha något mer än 30-sekunders ljudspår, de vill ha sammanhang och djup, hävdar Little.

– Det finns ett begär efter kontext, och därför alla förutsättningar för mer grävande journalistik. Herregud, jag låter som en evangelist!

Fler avsnitt
Fler videos