Gå direkt till textinnehållet

De kan vinna Årets Dagstidning 2017

Nerikes Allehanda, Västerbottens-Kuriren och Dagens Nyheter är de tre nominerade till utmärkelsen Årets Dagstidning, Helhetspriset. Totalt är 18 tidningar och mediehus nominerade till priserna i medietävlingen Årets Dagstidning.

Vinnarna i de sex olika tävlingsklasserna presenteras den 4 april under TUs bransch- och festdag på Berns salonger i Stockholm.

Här är alla nominerade:

Årets Dagstidning – Helhetspriset:

Nerikes Allehanda
I en global 24:7-omgivning lyckas NA bli en oumbärlig plattform för läsarna och de lokala annonsörerna. Nytänkande ansiktslyftning visar på mod att satsa på print både prenumererad och gratis.  Den digitala affären skördar ekonomisk framgång. Den rörliga bilden drar miljonpublik. Närheten till den politiska debatten gynnar demokratin och journalistiken som täcker såväl det egna kvarteret som världen. Sammantaget blir 2016 året när förändrat arbetssätt och teknisk innovation visar att både publiken och NA bryr sig.

Västerbottens-Kuriren
Västerbottens-Kuriren visar att ensam är stark och modig och når nu ett avundsvärt starkt resultat både ekonomiskt och publikt. Strategiskt och envist strävande gör att tidningen 2016 tar matchen med de stora om digital räckvidd och digital prenumeration, utan att någonsin tappa sitt lokala fokus. VK vågar göra lokala granskningar, till exempel av nazismen, satsar på teknisk utveckling och får Västerbottens näringsliv att hänga på Affärsliv24.

Dagens Nyheter
Dagens Nyheter visar 2016 att mitt i livet-läsarna visst väljer att läsa kvalificerad granskning – och även betala för den. Digitala prenumerationer från läsare i hela landet har blivit en frodigt växande vardaglighet. Flerstegssatsningar, inte minst på nya redaktionella medarbetare och innovativa format, har under det gångna året fört upp DN på en högre nivå som inte bara är en virtuell verklighet utan en riktigt bra affär.

Årets Redaktion:

Aftonbladet Gräv med Digital story
Medan andra redaktioner är stolta över ett eller ett par grävjobb med rejält genomslag per år, presterar Aftonbladets grävredaktion tiofalt, som skandalen i Kommunal, Det svenska hatet, Miljardnotan och Egor Putilov-affären. Aftonbladet ligger längst fram i att utveckla såväl researchmetoderna som den digitala presentationen, vilket belönats såväl av publiken som av branschkollegor. I centrum för framgångarna står en liten kärna journalister som förenar traditionellt grävande med dataanalys och nyskapande berättarformat.

Nerikes Allehanda
När branschen skakas om av nya ekonomiska förutsättningar och den egna organisationen måste förändras så förmår NA:s redaktion att utveckla nya produkter, format och arbetsmetoder. I dialog med läsarna och nära säljavdelningarna skapas, med bibehållen integritet, ett engagerande och modigt innehåll som gör skillnad. På NA jobbar alla reportrar med text, stillbild, video och livesändningar, såväl snabbt som fördjupande. Och de når ut, bredare än någonsin.

Västerbottens-Kuriren
Med kvalitetsjournalistik i fokus har VK utvecklat berättandet på de digitala plattformarna och nått en unik räckvidd och position i spridningsområdet. Satsningar på kommunal bevakning i hela sin omfattande geografi, resurskrävande gräv och anpassad journalistik för olika målgrupper engagerar hela deras publik. Det har lett till framgångar i såväl de digitala formaten som i det traditionella pappret. Publicistiken gör att VK står stark.

Årets Ljud & Bild:

Expressen TV
Vid stora händelser är Expressen gång på gång nyhetsledande i tv-formatet. Redaktionen fokuserar och kraftsamlar såväl vid stora publikevenemang som i dramatiska skeenden, och ligger långt fram i teknik och berättargrepp. Det är kvällstidningens adelsmärke, att snabbt göra det komplexa begripligt, i en ny tappning.

KIT
KIT:s redaktion har utvecklat en ny form för videoberättandet i sociala medier. Deras effektiva format, i tid, tydlighet och träffsäkerhet har inspirerat andra medier och lett till en rad efterföljare. Deras sätt att använda big data som bas för att skapa kvalitativ social video imponerar.

MittMedias live-TV-nav
Hur får man 550 reportrar utspridda på redaktioner från Mälardalen till Jämtland att producera kvalitativ live-tv? MittMedias lösning med ett tv-nav har gjort det inte bara möjligt utan också framgångsrikt. Reportrarna är snabbt på plats, och i sändning, när det händer.

Årets Affär:

Bonnier News Brand Studio
Genom att proffsigt guida kunderna i dagens snårskog av marknadsföringskanaler, har Bonnier News Brand Studio med ett kraftfullt driv och ett nära samarbete med tre olika redaktioner, tagit en position som ledande aktör bland nytänkande innovations- och konceptavdelningar.

MittMedias Digitala produktutvecklingsgrupp
Med en stark tilltro till innehållet som säljande kraft, har MittMedias digitala produktutvecklingsgrupp i ett rasande tempo förflyttat sig från klickjakt till avancerad dataanalys av vad läsarna faktiskt vill ha och är beredda att betala för och på så sätt lagt grundbulten till den nya betalda affären online.

HD/Sydsvenskan och Helsingborgs stad
Genom att våga satsa på ett okonventionellt och nära samarbete med den part har som man samtidigt är satt att granska, har HD/Sydsvenskan hittat ett lönsamt och skalbart sätt att använda och stärka sin position som viktigaste digitala aktören lokalt.

Årets Kampanj:

Bonnier News Brand Studio och Mazda
Genom nya kreativa annonsformat som tar oss från insidan och ut och spännande interaktiva lösningar, har Bonnier News Brand Studio lyckats skapa en nyfikenhet, inspiration och inte minst ett 20 gånger högre engagemang än kundens tidigare kampanjer.

KIT och RFSL:s kampanj Ta steget
För att våga tala om det svåra krävs mod och nyfikenhet. Men hur når man genom bruset med ett stigmatiserat ämne? Med hjälp av data, en varm tonalitet och en tydlig avsikt att informera har kampanjen levererat långt över förväntningarna.

HD/Sydsvenskan och Helsingborgs stad
Genom att ta native advertising till en ny nivå, med ett djupgående samarbete med kunden där respekten för den redaktionella integriteten varit avgörande, har HD/Sydsvenskan initierat ett oväntat samarbete med en part som samtidigt utsätts för granskning.

Årets Idé:

DN.VR
Med marknadsledarskap kommer ansvar och med virtual reality kommer helt nya möjligheter. VR ger möjlighet att närvara där det händer och har potential att bli nästa generations journalistiska plattform. Genom att sprida detta nya berättarformat till en bredare publik tar DN just det där ansvaret som bara en marknadsledare gör. 

Mobile Stories
”Vem ska jag tro på?” sjöng Thomas DiLeva på 80-talet. Ja, hur vet man det när man växer upp i en tid av alternativa fakta, klickjakt och en utspridd avsaknad av källkritik? Mobile Stories hjälper med sin nya mediekanal unga att ta större ansvar i samhällsdebatten genom att praktisera och lära sig grundläggande kunskaper om journalistik. Ett viktigt och angeläget initiativ i dessa tider. 

Klackspark.com
Med en Klackspark och textroboten Rosalinda utvidgar Östgöta Media gränserna för vad som är möjligt att bevaka. Annars okända historier samt personer lyfts fram och får spridning på ett helt nytt sätt och begreppet robotjournalistik blev plötsligt både mer mänskligt och underhållande.

Fler avsnitt
Fler videos