Gå direkt till textinnehållet

De vann Tidskriftspriset

Ulf Stolt, Situation Sthlm, tilldelades Sveriges Tidskrifters Stora pris när tidskriftspriserna delades ut på torsdagskvällen. Magda Gad utsågs till Årets journalist och Språktidningen tog hem priset i kategorin Årets tidskrift Populärpress Print. Se alla vinnarna här.

Årets tidskrift, fackpress print:

Pedagogiska Magasinet, Lärarförbundet med motiveringen: ”Ett innehåll som står ut bland vassa konkurrenter. Renhet och klarhet i tunga frågor. Stilig i formen med kompromisslös kunskap, viker aldrig vinnaren från den vetenskapliga vinkeln. Årets Tidskrift Fackpress Print är Pedagogiska Magasinet.”

Årets tidskrift, populärpress print: 

Annons Annons

Språktidningen,Vetenskapsmedia AB, med motiveringen: ”En tidskrift om det som ger förutsättningar för medmänskliga relationer. Den ger hjärnspänst helt utan tråkiga träningspass. Läsaren översköljs av oväntade möten med ett ämne som bara leder till ökad vetgirighet. Instagram i all ära men Språktidningen visar att tusen ord säger minst lika mycket som en bild.”

Årets digitala tidskrift, fackpress: 

Råd & Rön, radron.se, med motiveringen: ”Medan omvärlden jagar klick står vinnaren tryggt kvar i rollen som pålitlig och seriös ciceron. Med smart digital affärs- och konceptutveckling visar Råd & Rön att gammal är äldst inom
konsumentjournalistiken.”

Årets digitala tidskrift, populärpress:

KIT med motiveringen: ”Med en fingertoppskänsla för aktuella ämnen som berör, optimerar de sitt utbud för spridning utan att tappa journalistisk höjd. Det ska bli spännande att se KIT:s affärsmodell växa fram, för visst måste god journalistik löna sig!”

Årets omgörning:

Akademikern, Akademikerförbundet SSR, i samarbete med A4 Text & Form, med motiveringen: ”Omstöpningen är så remarkabelt elegant utförd att det inte går att värja sig. Med konsekvent formtänk och läckra detaljer blev en anonym tidskrift förvandlad till eftersträvansvärt och sobert magasin som efter pärm-till-pärm-läsning fungerar utmärkt som soffbordsrekvisita. Bäst i klassen: Akademikern.”

Årets omslag:

Vi Läser nr 3 2015, Vi Media AB, med motiveringen: ”Det vinnande omslaget är resultatet av ett framgångsrikt förändringsarbete i tilltal och form, där alla enheter fungerar tillsammans och där man vågat arbeta i en strikt återkommande hierarki. Bilden tagen av Thron Ullberg tillåts ta plats och talar till läsarna. Kort sagt: en vinnande mix. Vi Läser.

Årets tidskriftsevent: 

ELLE-galan, ELLE, med motiveringen: ”Med passion och hårt arbete har detta blivit galornas gala – förebilden som de flesta jämför sig med vad gäller sponsring, gästlista, mediegenomslag och inte minst glamour. Vinnaren av Sveriges Tidskrifters första event-pris är ELLE-galan!”

Årets fotografi:

Vi Läser, Vi Media AB, med motiveringen: ”Med skarpa, vackra, tänkvärda och ofta underfundiga bilder lyckas tidskriften lyfta berättelsen ytterligare en dimension. Man lyckas ge orden och budskapet en scen – där skaparen får visuellt spelrum. Litteraturen skildras, bokstavligt talat, inte bättre i bild än i denna tidskrift. Vinnare är Vi Läser.”

Årets journalist: 

Magda Gad, Café, Modern Psykologi och Tidningen Vi, med motiveringen: ”God journalistik tappar aldrig det empatiska ögat: insikten att hur stora skeenden det än rör sig om så är det enskilda människor som drabbas. En och en. Årets journalist har skildrat en av vår tids katastrofer utan att devalvera det grundläggande budskapet om medmänsklighet. Vinnare är Magda Gad.”

Årets AD: 

Anna Lundin, Forskning & Framsteg, med motiveringen: ”2015 fick vi veta hur man bygger en månbas med en 3D-skrivare. 2015 lanserade två forskare nya teorier om universums gåtfullt lysande kvasarer. Och 2015 var året då denna art director tog kosmisk höjd i presentationen och fick titeln Årets AD. Årets AD är Anna Lundin, Forskning & Framsteg.”

Sveriges Tidskrifters Stora pris:

Ulf Stolt, Situation Sthlm, med motiveringen: ”I 20 år har han verkat för god journalistik med socialt ansvar som en viktig del av verksamheten. Han och hans medarbetare har fått en lokal tidskrift att beröra och sälja på gator och torg. Idag har tidskriften en imponerande upplaga i en tuff situation för tryckta tidningar. Bra journalistik i kombination med engagemang för de utsatta i samhället har lett till ett framgångskoncept att lära av. Hans kreativitet och engagemang inger hopp och framtidstro. Sveriges Tidskrifters Stora pris 2015 går till Ulf Stolt, Situation Sthlm.”

Årets skoltidskrift:

Cumulus, Åva gymnasium, Täby, med motiveringen: ”Med fötterna i skolvärlden, men blicken mot omvärlden tar de sig an ämnena med samma entusiasm. Tidningen är väl genomtänkt hela vägen från artikelidé till färdig layout. Med smarta grafiska grepp lyckas de illustrera ämnen som kan vara svåra att göra allmängiltiga.Trots stor variation i artikelvinklar lyckas man hålla ihop temat med en väl genomtänkt layout. Här är det tydligt att alla i redaktionen jobbar mot samma mål. Årets bästa skoltidskrift 2015 är Cumulus!”

Årets annonssäljare:

Helen Dahlberg, Egmont Publishing, med motiveringen: ”Årets vinnare vågar utmana, tänka nytt och ta den kreativa diskussionen med både kund och redaktion som gör att affärerna utvecklas. Hen är nyfiken och energisk och med kundens affär i fokus – en riktig stjärnsäljare helt enkelt. Stort grattis till Helen Dahlberg.

Årets medierådgivare:

Ingela Urholm, Mediacom Göteborg, med motiveringen: ”Denna nyfikna, resultatdrivna och kundorienterade medierådgivare har alltid tid att lyssna på mediernas proaktiva förslag. Hon är affärsmässig och kreativ, förstår vikten av styrkan i våra varumärken. Hon arbetar alltid för sina kunders bästa i en unik symbios med medier. Under sina år i mediebranschen har hon ständigt utvecklats och är enligt oss branschens vassaste medierådgivare. Välförtjänt och grattis Ingela Urholm till titeln ’Årets Medierådgivare’!”

Fler avsnitt
Fler videos