Gå direkt till textinnehållet

”Det får vara slutgnällt nu”

Daniel Bacelj lanserar en ny branschsajt, Klickmonster, som ska bevaka den svenska digitala medieutvecklingen. Han berättar för Journalisten att han vill samla alla goda exempel på innovation på sajten.

I dag torsdag lanseras den nya mediesajten Klickmonster. Grundare är Daniel Bacelj, tidigare digital utvecklingschef på Hallpressen och grundare av den lokala nyhetssajten Jnytt i Småland.

– Jag vill samla in alla goda exempel på innovation som sker i mediebranschen i Sverige. Det får vara slutgnällt nu. Det finns en enorm innovationskraft och många besjälade människor som tar fram goda idéer, säger Daniel Bacelj.

Tanken är att sajten ska bli en plattform och samlingspunkt för de som är intresserade av digital utveckling i medierna.

Annons Annons

– Det finns mängder av initierade bloggar som inte får den uppmärksamhet de förtjänar. Tanken är att samla dem på Klickmonster.

Det ska vara en länksajt?
– Till stor del handlar det om att samla sådant som redan finns skrivet, och sedan ska vi komplettera med egna artiklar, intervjuer och analyser.

Jag ser att det finns lite klickfiske på sajten också …
– Ja, en norsk journalist sa till mig att sajten var som ”Journalisten möter Buzzfeed”, och det kan det nog ligga något i. Det ska vara lite allvar och lite glädje.

Du säger att du tycker att det får vara ”slutgnällt”, vad menar du med det?
– Det finns för många professionella gråterskor i branschen. Vi vet hur det ser ut, vi kan inte hålla på och älta det. Vi måste se framåt.

Men mediebranschen är ju i kris, folk förlorar jobben och finansieringen funkar inte – ska vi inte prata om det?
– Vi vet alla hur det ser ut. Det är fritt fram att starta någonting nytt. De som förlorar jobben kan sätta igång och starta en tidning, om till exempel kulturfrågor och kollaborera med andra kulturarbetare. Möjligheten att starta något nytt har aldrig varit större, och det har aldrig varit enklare. Vi ser många hyperlokala sajter som startas av journalister som blivit av med sina jobb. Det är fantastiskt och inspirerande.

– Sedan är det förstås så att vi måste ställa oss frågan om alla mediehus kommer att finnas kvar i framtiden. Det är ingen naturlag. Men det betyder ju att det är ännu viktigare att fokusera på innovation. Det är dags att kavla upp ärmarna och gå ner i saltgruvan och jobba.

Men pengarna då, kommer du till exempel att kunna tjäna ditt uppehälle på Klickmonster?
– Ja, det är tanken. Det gäller att hitta finansiärer och nu får jag pilota mig fram i början. Min ambition är att leva på sajten.

Fler avsnitt
Fler videos