Gå direkt till textinnehållet

”Det produceras för mycket innehåll”

Kommunikatörer gillar journalister, men kärleken är inte besvarad, visar Cisions undersökning om relationerna mellan PR-branschen och medierna som presenterades på Almedalen i dag. Samtidigt börjar nu produktionstempot i båda branscherna att leda till att marknaden översvämmas av innehåll. Det menar Anna Helin och Alexander Mason på Cision.

Under ett seminarium i Almedalen på tisdagsmorgonen presenterade Cision sin årliga undersökning om relationerna mellan kommunikatörer och journalister. 52 procent av kommunikatörerna i undersökning uppgav att de upplever kontakten med journalister som ”positiv”. 18 procent av journalisterna uppskattade kommunikatörerna, vilket är rekordlågt.

Men det verkar som att kommunikatörerna nu börjar inse att kärleken inte är besvarad, andelen som anser att kontakten med journalister är positiv sjunker, särskilt bland yngre kommunikatörer.

– Men det finns en liten mottrend bland de allra yngsta kommunikatörerna som verkar värna core values, och anser att de måste ta kontakt med journalister innan de börjar sprida budskap i till exempel sociala medier, säger Anna Helin, marknadschef på Cision.

– Kommunikatören tycker nog att man har kompisar ute på redaktionerna som man kan kontakta. Journalisterna ser det inte som en kompisrelation. Det är lite av en hat-kärleksrelation, för journalister är ofta beroende av kommunikatörer.

– Den obesvarade kärleken är bra. Journalister ska förhålla sig neutrala och objektiva, det är i kommunikatörernas intresse också. Man vill ju att journalistiken ska vara trovärdig, säger Alexander Mason, kommersiell chef på Cision.

Under debatten på Strand Hotel i Visby var panelen överens om att kommunikatörerna fyller en viktig funktion, men att deras metoder ibland snarare stjälper än hjälper journalisternas arbete, bland annat genom störande telefonsamtal, massmejl och genom att inte lämna relevant eller korrekt information.

I takt med att native advertising och kundtidningar växer har journalisterna och kommunikatörerna blivit konkurrenter, också utbudet av innehåll har ökat explosionsartat.

– Vem kommer att göra innehållet i framtiden? Kommunikatörer eller journalister? Vi ser redan nu att det produceras för mycket innehåll. Det ligger och slaskar på sajterna och blir inte läst. Jag har vänner som har gett upp Facebook eftersom det förvandlats till ett slags subjektivt nyhetsflöde i stället för som det var tänkt från början, ett sätt att hålla kontakt med vänner. Det kommer att bli värre. Det kommer att produceras alldeles för mycket innehåll i förhållande till efterfrågan. Då gäller det att ha hög kvalitet på innehållet och bra distributionskanaler för att nå ut, säger Anna Helin.

Alexander Mason anser att det finns en risk att viktigt innehåll drunknar i mängden, särskilt när arbetstempot höjs för journalisterna så att de inte förmår producera artiklar och inslag som har en chans att nå ut.

– Jag hör ofta kommunikatörer klaga på att deras arbetstempo är för högt. Det är ingenting mot hur journalisterna har det. Det är två helt olika sporter; det ena är Friskis & Svettis och det andra är Iron Man, säger Alexander Mason.

Vilka är Iron Man, sa du?
– Journalisterna är Iron Man.

Journalisterna är Iron Man, alltså. Kan du utveckla det?
– Jag träffar journalister som producerar sex artiklar om dagen. En kommunikatör kanske får ur sig två i veckan, och de klagar på att det är för högt tempo eftersom det skadar kvaliteten.

Fler avsnitt
Fler videos