Gå direkt till textinnehållet

Digitala annonsintäkter ökar

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 3,3 procent under 2016, jämfört med föregående år. Samtidigt ökar storstadspressens intäkter med 6,6 procent till 449 miljoner kronor, visar ny statistik från TU.

Medan både morgon- och storstadspressen ökade sina digitala annonsintäkter minskar dagspressens annonsintäkter från print med cirka 10 procent 2016, jämfört med föregående år.

Statistiken bygger på jämförbara titlar enligt TU.

”Storstadspressens digitala annonsintäkter ökade med 6,6 procent 2016. Det betyder att den utvecklats i samma takt som marknaden i sin helhet. Totalt sett ökade medieinvesteringarna med 6 procent i fjol”, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker på TU, i ett pressmeddelande.

Annons Annons

Under 2016 års sista kvartal ökade storstadspressens digitala annonsintäkter med 7,9 procent, jämfört med samma period 2015. Samtidigt minskade landsortspressens digitala intäkter med 10,6 procent.

”Även i fjol var sista kvartalet årets bästa i reda pengar räknat för både storstads- och landsortspressen. Men för landsortspressens del så jämförs siffrorna med den ovanligt starka tillväxten under fjärde kvartalet 2015. Ser vi på landsortspressens utveckling över hela året stannar minskningen på 0,5 procent”, säger Tobias Lindberg.

Fler avsnitt
Fler videos