Gå direkt till textinnehållet

”Ett nytt medieetiskt system blir möjligt”

2015 blir året då alla förstår skillnaden på journalistiskt publicistiskt material och icke journalistiskt publicistiskt material, tror Utgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter.


Vad händer medieåret 2015?
 
Jeanette Gustafsdotter, VD, Utgivarna:
– Det stora och historiskt unika för oss under 2015 är att Utgivarna lämnar in en begäran om lagändring till kulturdepartementet för att göra ett nytt medieetiskt system möjligt. Ett system som alla kommer att ingå i, etermedier, dagspress och tidskrifter. 
Personligen tror jag att det är året då alla förstår skillnaden mellan journalistiskt publicistiskt material och icke journalistiskt publicistiskt material, både allmänheten och politikerna. Till det positiva. Och aldrig har så många läst nyheter. Det kommer att skapa möjligheter. 
Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret