Gå direkt till textinnehållet

Expressen-chefen om storvärvningarna

Det är silly season i Expressenhuset. På kort tid har man värvat profiler som Alexander Schulman från värsta konkurrenten och utrikeskorrespondenten Magnus Falkehed från Dagens Nyheter för att nämna två namn. Vad har de i kikaren där borta i Marieberg?

Att Expressen går på värvningsoffensiv kan inte ha undgått någon. Nyligen presenterades exempelvis den Parisbaserade utrikeskorrespondenten Magnus Falkehed från Dagens Nyheter som ny medarbetare. Tidigare i år har man även värvat den prisbelönta grävaren Josephine Freje samt Federico Moreno från Sydsvenskan. Den senare nominerades till Stora journalistpriset i kategorin Årets avslöjande förra året.

Men listan kan göra längre.

  • Krönikören Alexander Schulman hämtades från Aftonbladet och så även Johan Hakelius.
  • Bloggaren och författaren Clara Lidström är ny krönikör. Hon bloggar sedan tio år på "Underbara Clara", en av Sveriges största bloggar som nominerats till flera priser.
  • USA-forskaren Frida Stranne.
  • Samt den TV-satsning som pågått i huset ett tag. Dit har man exempelvis knutit till sig Hannes Nelander, SVT, samt Anna Herdenstam, Karin Bülow Orrje och Hanna Malmodin från TV4. 

Vad ligger bakom värvningskarusellen?
– Vi vill nå så många läsare som möjligt och göra så stor skillnad som möjligt med vår journalistik. Då behöver vi Sveriges främsta journalister, skribenter och TV-programledare. Men vi rekryterar även utvecklare och analytiker för att sprida allt det här materialet. Det är attraktivt att komma till Expressen, vilket är en kombination av en stor journalistiskt ambition och alla våra duktiga medarbetare som hela tiden utvecklar hur vi kan sprida innehållet digitalt, säger redaktionschef Magnus Alselind.

Annons Annons

Ni satsar nu främst på tre områden. TV, åsiktsjournalistik och Expressen Geo-materialet?
– Gräv måste man även lägga till. Närvaro och live-TV är viktigt för oss. Om det brinner någonstans vill vi rikta kameran dit och få ut bilderna. För att göra ett riktigt bra gräv måste man vara närvarande.

Hur viktigt är det att dränera konkurrenterna på profiler?
– Det är viktigt på olika sätt. Alexander Schulman, för att ta ett exempel, är en fantastiskt underhållande skribent som också har ett djup. Vi hoppas så klart att han tar med jättemånga läsare till oss men vi ser också att han har en potenial att växa på Expressen och medverka mycket mer än han gjorde hos Aftonbladet. När det gäller Magnus Falkehed så jobbar han även med att utbilda våra journalister i säkerhetstänk, samtidigt som vi är väldigt intresserade av hans utrikesanalyser. Det är klart att när han och Alexander Schulman och andra väljer Expressen så är det ett gott betyg till alla hos oss. Från dem som jobbar med utveckling och analyser till alla i huset.

Hur gör ni med de medarbetare som redan varit länge hos er. Fortbildar ni dem?
– Dels har vi en 20-30 minuter lång inspirationsdragning varje måndag där någon av våra medarbetare berättar hur de arbetar. Det kan vara Terese Cristiansson som berättar om säkerhetstänk utomlands eller Emma Malmlöf som berättar hur man sprider material på sociala medier. Nu har vi också ett team från CNN på plats, som utbildar alla på TV-redaktionen. Förr sa man att det var mycket vassa armbågar på kvällstidning, men numera när man inte bara konkurrerar om samma utrymme i en papperstidning har det där förändrats.

Hur ser du på konkurrenten nu när Jan Helin slutat?
– Jag sitter själv i Pressens opinionsnämnd med Sofia Olsson Olsén och hon är en väldigt klok och driven person som dessutom verkar vara en ruskigt stark chef. Det ska bli intressant att se vad hon kan göra med Aftonbladet. Det är ju så att ju bättre vår konkurrent är desto bättre är det för oss. Jag är själv uppvuxen i Kiruna, där jag började jobba i en värld där två tidningar (NSD och Norrbottens-Kuriren red.anm) konkurrerade. Sen flyttade jag till Gävle där det också fanns två starka konkurrenter. Under min tid i Västerås var jag på VLT, och även om det var en väldigt bra tidning, så var det inte samma sak med konkurrensen. Det saknades nåt. Eftersom Aftonbladet varit så starka digitalt under de första tio-tolv åren på 2000-talet så har det hjälpt Expressen.

Hur många fler värvningar att vänta?
– Flera stycken. Både namn som är på gång och namn som vi inte hunnit kommunicera än. Det finns inga hemliga rekryteringsknep, folk vill komma till Expressen för att vi har bra digtala plattformar och hela stället andas att vi vill göra journalistik.  

Fler avsnitt
Fler videos