Gå direkt till textinnehållet

Fejknyheter påverkar synen på fakta

Åtta av tio vuxna svenskar menar att fejknyheter i hög utsträckning påverkar våra uppfattningar om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser. Det visar en ny undersökning som TU – Medier i Sverige gjort.

Undersökningen visar att fyra av tio svenskar varje vecka ser nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som de uppfattar vara påhittade och osanna. Den visar också att knappt en av tio delat en nyhet på internet som de senare fick veta var påhittad, enligt undersökningen.

Var tredje person i undersökningen är osäker på sin egen förmåga att upptäcka en fejknyhet och åtta av tio anser att fejknyheter i hög utsträckning påverkar svenskarnas uppfattning om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser.

Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget Ipsos. Den bygger på digitala intervjuer i en slumpmässigt rekryterad respondentpanel. Målgruppen för enkäten är personer i åldern 18-75 år. Totalt genomfördes 1 017 intervjuer mellan den 15 och den 23 februari 2017.

Annons Annons
Fler avsnitt
Fler videos