Fler tjejtidningar i höst
Veckans vimmel, som tidigare varit orienterad mot bilder av internationella kändisar i privatlivet, ändrar inriktning och blir tjejtidning.Man får dock konkurrens från tidningen Chica, från Egmont, som ska lanseras i november.
Veckans vimmel, som tidigare varit orienterad mot att bilder av internationella kändisar i privatlivet, ändrar inriktning och blir tjejtidning.
Tidningen ska lämna fokuseringen på kändisar för att i stället bli tjejmagasin, komma ut en gång i månader och fokusera på nöjesnyheter.
– Det kommer att vara mycket mode, skönhet och intervjuer med aktuella artister, säger Elin Liljero, ny chefredaktör för Veckans Vimmel.
Elin Liljero, som tidigare frilansade för Expressen, där hon ansvarade för musik och skrev om mode, förklarar att den nya inriktningen inte har något med den konkurrens som uppstod med lanseringen av Aftonbladets Klick.
– Nej, det har vi inte talat om. Veckans Vimmel blir mer som en lillasyster till Plaza Kvinna. Jag tror att det har saknats en sådan här produkt, där man för under 20 kronor får en tidning proppfull med material.
Det kan dock bli trångt i tjejhyllan framöver. Egmont Kärnan kommer också att börja ge ut en tjejtidning med namnet Chica, som ska rikta sig till tonårstjejer, med material om relationer, sex, skönhet, hälsa och kändisar. Redaktör för Chica blir Cecilia Sandbring.
pf@journalisten.se