Folket pekade ut oskyldig som mördare

23 maj, 2012

PON-beslut Tidningen Folket klandras av Pressens Opinionsnämnd för att ha påstått att en kommunanställd praktikant dömts för dråp och koppleri. Mannen hade aldrig dömts för sådana brott.

I september förra året var toppnyheten på tidningen Folkets förstasida: ”Kommunen samarbetar med bedrägeridömd”. I artikeln uppges att den 57-årige mannen dömts för en rad bedrägerier tidigare under året, samt att han även dömts för dråp och koppleri. Samt att han nu var anställd av en kommun i spridningsområdet och riskerade att svärta ner kommunens projekt.

I verkligheten var mannen aldrig dömd för vare sig dråp eller koppleri, däremot för mordförsök på sin före detta hustru som han skjutit med en pistol. Flera personer i mannens omgivning har kunnat identifiera honom, trots att han anonymiserats i artikeln.

Tidningen införde en rättelse och bad om ursäkt. Enligt tidningen ska man ha fått uppgifterna från en källa, men inte kontrollerat dem.

PO anser att det är tveksamt om uppgifterna i artikeln har ett allmänintresse. Mannen hade anvisats en praktikplats i kommunen och det finns inget som tyder på att han skulle ha befunnit sig i någon sorts affärsmässig kontakt med kommunen.

PO anser de felaktiga påståendena om att mannen dömts för koppleri och dråp inneburit en betydande publicitetsskada och att tidningen därför ska klandras.

PON delar POs bedömning och klandrar Folket för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
PON-beslut

 

Grodor

Fler grodor

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies