Gå direkt till textinnehållet

Genusräknare för nyhetssajter lanserad

Olga Stern har skapat en sajt som mäter representationen av kvinnor och män på svenska nyhetssajter i realtid. ”Allmänheten behöver informeras om hur det ser ut och redaktionerna behöver göra något åt problemet”, säger Olga Stern.

På måndagen lanserades betaversionen av sajten genews.io som löpande mäter representationen av män och kvinnor på 16 svenska nyhetssajter. Och det är ganska dyster läsning. 66 procent män mot 34 procent kvinnor under de senaste 24 timmarna.

– Jag tycker att jag är ganska genusmedveten men jag blev ändå förvånad över siffrorna. Vi tror att vi lever i ett jämställt samhälle, men det finns fortfarande en kraftig underrepresentation av kvinnor i medier, säger sajtens skapare Olga Stern.

Sajten tar inte bara hänsyn till namngivna personer, utan också till pronomen och substantiv som är maskulina eller feminina, som till exempel ”hon”, ”hennes”, ”syster” och ”farmor”.

Annons Annons

– Det jag har sett när jag tittar närmare på vilka sorts ord som används om kvinnor och om män kan man se att det dessutom är vanligare att män namnges. Tittar man bara på namngivna män och kvinnor i medier minskar andelen kvinnor ytterligare, säger Olga Stern.

Olga Stern har arbetat med att bygga upp sajten under sommaren och räknar med att kunna utöka funktionaliteten ytterligare, och lägga in fler mediesajter.

– Jag har lanserat en prenumerationstjänst för nyhetsredaktioner som vill jobba med mäns och kvinnors representation. Med tjänsten får man mot en prenumerationsavgift dels hjälp med hur man kan börja jobba med detta, dels kontinuerlig statistik över könsfördelningen på sin egen sajt så att man kan se om man är på rätt väg. Jag vill peppa de som gör bra saker. Jag kommer att utöka den tjänsten allteftersom och nästa steg är att skapa ett topplista med de som har jämnast könsfördelning, den kommer nog att bli klar i veckan, säger Olga Stern.

Hur fick du idén till att skapa den här sajten?
– Jag jobbar som systemutvecklare och för ett år sedan var jag på ett hackaton som sponsrades av bland andra Schibsted. Temat var medier och då kom jag på den här idén och lyckades bygga en ful prototyp. Sen tjatade vänner på mig under våren att jag skulle göra klart den, så jag använde hela semestern och en veckas tjänstledighet för att bygga sajten.

Dina siffror visar att ungefär två tredjedelar av personerna som förekommer i medierna är män. Så tycker jag att det har sett ut i många år. Vad tror du att det beror på?
– Det är svårare att få kvinnor att ställa upp på intervjuer. Det är samma sak på konferenser där det är svårare att få fram kvinnliga föredragshållare. Det beror förmodligen på sociala strukturer och vanesaker.

Redaktioner som vill jobba med bättre könsfördelning i sina publikationer brukar säga att det tar lite mer tid att få en bättre balans, eftersom det är svårare att få kvinnor att ställa upp på intervjuer. Tror du att det ökade arbetstempot på redaktionerna lett till att den tiden inte längre finns?
– Så kan det absolut vara. Jag har full förståelse för att om man som journalist har en lista på experter som man brukar intervjua för att de ofta ställer upp och ger bra svar, så väljer man hellre från den än riskerar att ta en ny spelare, av bland annat tidsskäl. Men när jag pratade med redaktionen på Omni berättade de att när de började räkna bilder på män och kvinnor, och höll frågeställningen om könsfördelningen aktuell så fick det effekt. Det tog inte mer tid, det handlade bara om att vara medveten om frågeställningen, säger Olga Stern.

Fler avsnitt
Fler videos