Gå direkt till textinnehållet

GRN kritiserar SR och SVT för sponsorsamarbeten

Granskningsnämnden anser att Sveriges Radio, Sveriges Television och UR har uppfyllt sina public service-uppdrag. Men både SR och SVT får kritik av nämnden för sina sponsorsamarbeten.

Granskningsnämnden för radio ohar lämnat sin årliga bedömning av public service-bolagens redovisningar till Kulturdepartementet. 2015 var det andra året i en sex-årig tillståndsperiod och inför perioden ålades public service-bolagen utökade redovisningskrav vad gäller sponsring (gäller SVT), indirekt sponsring och kommersiella samarbeten.

På en punkt anser nämnden att SVT och SR endast delvis uppfyllt kraven.

”SVT har överträtt det högsta antalet tillåtna sponsrade evenemang år 2015”, skriver nämnden bland annat i beslutet.  

Annons Annons

När det gäller SVT nämner man specifikt Melodifestivalen som ett problem. Nämnden anser att SVT i kommande redovisning bör redogöra för vilka kommersiella samarbeten som ingåtts i samband med satsningen och vilka intäkter dessa har genererat.

Nämnden nämner även SR i sammanhanget.

”SR bör förtydliga redovisningen av vilka kommersiella samarbeten som företaget har deltagit i och vilka intäkter de har genererat”.

Här kan du läsa nämndens bedömning i sin helhet.  

Fler avsnitt
Fler videos