Gå direkt till textinnehållet

”Guldläge att starta lokal nyhetssajt”

På torsdagsmorgonen drog den nya lokala nyhetssajten JKPG LIVE i Jönköping igång verksamheten. Redaktionschefen Andreas Söderlund säger till Journalisten att läget för digitala intäkter nu har förändrats så pass mycket att det är fullt möjligt att driva en lokal nyhetssajt.

JKPG LIVE är en helt ny nyhetssajt i Jönköping där tonvikten kommer att ligga på det rörliga materialet, nyhetsrapportering och debatter. Nyhetssajten, som också knutit till sig många krönikörer och bloggare, lanserades på torsdagsförmiddagen och är enligt uppgift den största lokala mediesatsningen sedan 90-talet.

Redaktionschefen Andreas Söderlund har tidigare arbetat på Aftonbladet och jobbade också på Jnytt, en lokal nyhetssajt i Jönköping som för några år sedan köptes upp av Hallpressen.

– Ända sedan jag lämnade Jnytt har jag burit med mig tanken på att starta en ny lokal nyhetssajt. Hallpressen har hela marknaden i Jönköping och det behövs fler röster. Nu är det guldläge att starta en lokal nyhetssajt, marknaden växer så snabbt och kan finansiera en redaktion, om man inte har en ägare som vill ta ut stora vinster, säger Andreas Söderlund.

Annons Annons

Det har ju startats många liknande lokala sajter och många har stupat, men du menar att nu funkar det?
– Alla pratar om tidningskrisen men när vi tittar på vilka intäkter lokala tidningsbolag har digitalt ser vi att det nu, egentligen för första gången, går att driva en journalistisk sajt med en egen redaktion med vinst. Så såg det inte ut för ett par år sedan. Mobilmarknaden tredubblades förra året, intäkterna på nätet fortsätter att öka. En renodlad digital redaktion har ju mycket lägre kostnader än en vanlig tidningsredaktion, bland annat i tryck och distribution. Många mediehus har också en ganska lång startsträcka när de börjar jobba digitalt, och vi ser många fall där de inte lärt sig än att göra webb. Vi börjar ju i rätt ände och har ett digitalt fokus, eftersom det inte finns något annat att fokusera på.

– Om vi tittar på Jnytt som egentligen är den mest lönsamma nyhetssajten i Sverige sett till vilka resurser de har, så drar de in 17 miljoner kronor per år. Med 17 miljoner kan du ha en ganska stor redaktion. Vårt mål är förstås att bli större än Jnytt, och det ska vi klara genom att vara bättre än vad de är.

Jnytt drog ju på sig stora kostnader och blev i princip tvungna att sälja sig till Hallpressen. Vilka kostnader har ni?
– Vi har fyra anställda och sedan kommer vi att förlita oss mycket på frilansar. Vi kommer att hålla nere kostnaderna.

Vem är er finansiär?
– Björn Thyselius som drev det mycket framgångsrika företaget Portsystem 2000 och sålde det för fyra år sedan har skjutit till pengar.

Hur har starten gått?
– Bra. Så här första dagen har besökssiffrorna legat över förväntan. Jag är väl den som har varit mest försiktig i min analys. Jag vet att det tar lång tid att bygga upp en sajt och få tillräckligt mycket trafik för att det ska bli lönsamt. Så var det på Jnytt. Men jag räknar ändå med att kunna gå med vinst ganska snart, eftersom den digitala marknaden växer så snabbt, och vi håller i kostnaderna, säger Andreas Söderlund.

Fler avsnitt
Fler videos