Gå direkt till textinnehållet

Hundra dagar på sig att ta fram en ny affärsidé

Dagens Industris reporter Stefan Lundell ska under hundra dagar komma på en affärsidé hur tidningen ska få yngre entreprenörer att läsa tidningen.

Vem kom på idén att du under hundra dagar skulle jobba fram en affärsmodell hur Dagens Industri ska locka till sig nya läsare?

– Det var min idé. Jag har de senaste två år skrivit mycket om entreprenörskap och blev inspirerad. Jag gjorde för ett tag sedan en artikelserie för Dagens Industri om att jag skulle bli tio år yngre på ett halvår. Jag tränade mycket, det var en form av hälsoresa. Nu ska det bli en entreprenörresa.

Ska din affärsidé handla om medier?

– Det är utgångspunkten. Det finns en ganska stor målgrupp som borde vara intresserad av Dagens Industrin material som vi inte når tillräckigt bra, som yngre entreprenörer inom den digitala sektorn och affärsutvecklar på företag som ska anamma den digitala utvecklingen. Det är mitt uppdrag att hitta en medieprodukt som når dessa personer. DIs sajt som den ser ut är bra och vi tjänar pengar. Det blir lätt då att man inte blir förändringsbenägen. Detta är ett sätt att experimentera på ett nytt sätt. Det handlar om hur mediebranschen ska klara av konverteringen från analogt till digitalt.

Vad kommer att hända efter de hundra dagarna?

– Då ska jag pitcha min affärsidé till ledningen. Säger de att den är intressant kommer jag att få mer resurser och prövas i skarpt läge. Ger de tummen upp drar jag igång företaget i januari 2015.

Skulle det vara bra för andra medieföretag att låta en anställd pröva på att komma på nya lösningar?

– Varför inte? Vi får se hur det går. Vi har varit tydliga med att mitt experiment kan vara intressant även om det inte lyfter. Man måste våga misslyckas, måste våga testa.

Är det en fördel att du inte kommer att sitta i Dagens Industris lokaler? Du flyttar till SUP46s lokaler på Regeringsgatan i Stockholm där över hundra entreprenörer sitter.

– Jag tror att det är viktigt. Dels för att jag kommer att få massor av input från de entreprenörer som sitter där. Om man ska tänka nytt är det en fördel att fysiskt lämna fadershuset och sitta någon annan stans. Det är även bra för mig som journalist att sitta bland dessa människor som jag bevakar, komma närmare den målgrupp som vi på Dagens Industri litegrand har tappat. Självklart jag ska behålla den journalistiska integriteten. Jag har jobbat många år som journalist och vet vad som gäller.

 

Fler avsnitt
Fler videos