Gå direkt till textinnehållet

”Inom 3 år har DN flest digitala prenumeranter”

Dagens Nyheters digitala prenumeranter ökar snabbt, säger chefredaktör Peter Wolodarski under Tidskriftsdagen. ”Jag gissar att vi inom tre år kommer att ha fler digitala prenumeranter än papperstidningsprenumeranter”.

Dagens Nyheter har ändrat strategi för sin sajt, för att göra skillnaden mellan papperstidningen och webben mindre. Det uppger DNs chefredaktör Peter Wolodarski under Tidskriftsdagen på Cirkus i Stockholm.

­­- Vi har inlett en väldigt tydlig förändring i vår profil, från klickjakt till det vi vill ska symbolisera DN.

Han är övertygad om att DNs huvudsakliga intäkter kommer att komma från prenumerationer, och inte annonser.

Annons Annons

– Därför måste det journalistiska innehållet stå i centrum.

Annonsmarknaden för tidningar går allt mer mot branded content och native-annonser, enligt Peter Wolodarski.

– Risken är att den ”traditionella” desktopannonseringen är den nya printannonseringen. Den kan rasa väldigt snabbt.

 Samtidigt ser han flera problem med branded content. Dels är det dyrare att producera än traditionella annonser, och dessutom finns en risk för att det blir ett journalistiskt problem.

– Blir det för mycket sammanblandning mellan journalistik och kommersiella budskap är det inte bra för någon, säger Peter Wolodarski under Tidskriftsdagen.

Tidskriftsdagen arrangeras årligen av Sveriges Tidskrifter. Under kvällen delas också årets Tidskriftspriser ut, där Journalisten är nominerade till Årets digitala tidskrift fackpress.

Fler avsnitt
Fler videos