Gå direkt till textinnehållet

IT-företag startar nyhetssajt

Med två anställda och flera frilansjournalister knutna till redaktionen ska nyhetssajten Voister leverera IT-journalistik. Avsändare är ett IT-bolag.

Sajten Voister kallar sig ”en smartare IT-sajt”. Den startas, ägs och drivs av IT-företaget Atea, där Elisabeth Nore är kommunikationsansvarig. Hon är även chefredaktör för sajten.

Vad gör Voister?

– Vi skapar en nyhetskanal för IT-nyheter, där IT-avdelningar tar del av de senaste råden och tipsen från olika experter, för att gå vidare i sitt jobb. Vi upplever att den här typen av nyheter inte finns i Sverige, säger chefredaktör Elisabeth Nore.

Ja, i ett pressmeddelande skriver ni att IDG har försämrat sin bevakning och inte gör sitt jobb, ungefär?

– De sysslar med andra saker. Vi upplever att det här behövs, folk efterfrågar det. Atea har efterfrågat det.

Vilken är målgruppen?

– Målgruppen är IT-beslutsfattare och IT-intresserade på företag, kommuner och landsting.

Är det en oberoende journalistisk produkt?

– Det beror på hur man definierar det. Vad är oberoende? Vi har anställda journalister, men de är anställda av Atea. Vi kommer att prata väldigt lite om Atea. Det här är absolut ingen säljkanal för oss. Det är en journalistisk produkt.

Du är PR-/kommunikationschef och chefredaktör. Skulle ni kunna granska eller kritisera Atea?

– Det är inte vårt uppdrag. Vårt uppdrag är att ungefär som när Fritidsresor skriver om resor eller Nike om träningsprogram, skriva om IT ur ett nyttighetsperspektiv.

Elisabeth Nore har en bakgrund både från PR-sidan och journalistiken. Hon har bland annat jobbat på SVTs samhällsredaktion och TV4 Nyheterna.

Två journalister har anställts till sajten, och flera frilansar ingår i redaktionen.

Vilken är Ateas vinst i det här? Varumärkesbyggande?

– Vi bygger i så fall indirekt varumärke. Men vi gör det för att vi tror på det. Vi tycker att det saknas och att det är viktigt att IT-avdelningar får den här informationen, som de inte får i dag. Vi vill ta det ansvaret.

– Vi kommer också att jobba med nativeannonsering och kampanjsajter, men det är inte drivkraften.

Fler avsnitt
Fler videos