Gå direkt till textinnehållet

Jan Helin: ”Vi ska bryta arvet från print”

Aftonbladet står inför en stor omställning som till stor del handlar om att bryta arvet från print. Det säger Aftonbladets tidningschef Jan Helin i en intervju med Journalisten.

Tisdagens besked att 30-40 tjänster ska bort från Aftonbladet nästa år som Journalisten berättat om är ett led i en nedprioritering av printprodukter, särskilt på magasinssidan.

– Aftonbladet ska vara Sveriges primära nyhetskälla online och vi kommer att fortsätta att vässa oss digitalt. Den omställning som vi behöver göra medför vissa prioriteringar, säger Jan Helin till Journalisten.

Du kallar besparingen för en omställning, betyder det att ni har ”fel” personal?
– Nej, det handlar om att genomföra en kostnadsminskning om 40 miljoner kronor och det handlar inte om en kompetensfråga. Vi har inte fel personal. Däremot är det förstås så att alla mediehus behöver kompetensutvecklas och behöver ny kompetens, inte bara inom journalistik utan inom till exempel datanalys och UX [user experience reds anm].

Annons Annons

– Vi satsar mycket på kompetensutveckling av personalen genom Aftonbladet Academy. Det är ju inte så att det finns en massa 23-åringar som går runt på stan och har den kompetensen som vi behöver, och som bara är att anställa. Den bilden kan man få ibland i debatten, men så är det verkligen inte. Man måste arbeta med kompetensutveckling av personalen för att klara den omställning som behövs göras.

Onlineproduktionen ska nu skiljas från papperstidningsproduktionen som sköts av en egen enhet. Magasinsproduktionen kommer att märka av stora förändringar. Vissa magasin läggs ut på entreprenad, andra kommer att genomgå besparingar. Redaktionen kommer överlag att jobba i mindre enheter och grupper.

– Det är inte säkert att det blir färre magasin, men magasinsmarknaden är vikande och det är naturligt att vi därför ser över hur vi arbetar med magasinen, säger Jan Helin.

Det betyder att ni inte får ekonomi i magasinen?
– Hela tidskriftsbranschen genomgår nu en kraftfullare omställning än vad dagspressen gör, och det påverkar även våra magasin.

Förra veckan presenterades den så kallade ”Aftonbladetrapporten”, som Journalisten berättat om, och som lett till diskussioner i hela dagspressen. Den ligger också som grund för den omställning som inleds nästa år, uppger Jan Helin.

En facklig representant sa lite surmagat att den här rapporten inte var så mycket att yvas över, ”det är ju det här som alla medieföretag borde göra” – även om det aldrig görs. Samtidigt verkade du lite orolig i din blogg över kritiken ni riskerade att få. Har du haft dubier kring att göra rapporten offentlig?
– Jag håller helt med analysen om att det här är något som alla medieföretag borde göra. Aftonbladetrapporten är på ”riktigt”, den är till för att fånga upp vilka områden vi behöver förbättra. Jag försvarar att vi gjorde den offentlig, jag tycker inte att det har skadat Aftonbladets varumärke. Som marknadsledare tycker jag att Aftonbladet ska ta ett ansvar för att leda och föra en diskussion om de här frågorna.

Rapporten sågar chefsstrukturen på redaktionen hårt, det är medarbetare som uttrycker sig skarpt om hela organisationen. Håller du med om analysen av chefsstrukturen?
– Det är riktigt att det finns många medarbetare på Aftonbladet som är skickliga på att uttrycka sig välformulerat, och det märks i rapporten. Det finns inte någon kritik riktad mot någon enskild chef, utan mot själva organisationen, och det kan jag hålla med om. Det är ett arv från print med en tydlig befälsordning och som är helt naturlig när man planerar en papperstidning och arbetar mot en deadline. Det fungerar sämre i en miljö som är fokuserad på onlinepubliceringar och därför behöver vi organisera oss på ett annat sätt nu.

På vilket sätt då?
– Vi behöver decentralisera redaktionen för att besluten ska komma närmare medarbetarna. Det får ju intressanta konsekvenser för utgivarskapet och det är en av de viktiga frågor vi behöver diskutera mer ingående den närmaste tiden.

Fler avsnitt
Fler videos