Gå direkt till textinnehållet

”Klart jag är orolig”

Om några veckor går tiden ut för det senaste i raden avgångserbjudanden till Göteborgs-Postens personal. Trots att redaktionen minskade med 30 personer bara förra året. - Det är klart jag är orolig, det tror jag hela branschen är, säger chefredaktör Cecilia Krönlein.

GP har gått ut med växlingserbjudanden i olika omfattning i många år. Förra året var erbjudandet av den större storleken, och 30 journalister slutade. I försomras kom ett nytt erbjudande.

GPs chefredaktör vill inte säga något om hur många tjänster som kan försvinna den här omgången.

– Jag kan inte sia om hur det går med branschen, annonsmarknaden och de digitala intäkterna. Vi är hela tiden tvungna att anpassa oss och hålla i kostnaderna för produktion, personal och inköp.

Annons Annons

– Strategin just nu är att vara snabbfotad. Att försöka få ut så mycket bra journalistik som möjligt i alla våra kanaler – och samtidigt hålla i kostnaderna. En rätt svår ekvation.

Ja, är du inte orolig att den inte går ihop?
– Det är klart jag är orolig, det tror jag hela branschen är. Det jag tröstar mig med är att läsarna vill ha oss.

Men var går gränsen för läsarna? Kan ni skära hur mycket som helst?
– Men det är inte så att vi bara tar bort. När vi blir färre anställda och inte kan göra lika mycket själva söker vi hela tiden nya typer av samarbeten både med frilansar och med andra företag för att läsarna ska drabbas så lite som möjligt.

Fast det ska inte vara billigare att köpa in frilansmaterial om man betalar riktigt. Sparar ni pengar på frilansarnas bekostnad?
– Timpeng enligt frilansavtalet tror jag det är väldigt få som betalar i dag. Däremot jobbar vi alltmer med frilansmaterial, som ger fler jobb garanterade för frilansarna, en större trygghet.

Fler avsnitt
Fler videos