Gå direkt till textinnehållet

Kommunkritik mot 24 Blekinge

Sajten 24 Blekinge fick nobben när den ville sälja utrymme på sin sajt till tre kommuner i Blekinge. "Det känns inte etiskt rätt", menar kommunikationschefen i Karlshamns kommun.

Sydöstran rapporterar om 24 Blekinges försök att få Blekingekommunerna att köpa utrymme på nyhetssajten, för att kunna publicera nyheter och servicemeddelanden från kommunen. Två av tre kommuner tackade nej direkt.

”Det känns inte etiskt rätt att vi skulle betala för att sprida våra nyheter i deras nyhetskanal. Det rimmar inte med hur vi ser på nyhetsrapportering”, säger Annette Sandberg, kommunikationschef i Karlshamn, till Sydöstran.

Sajtens marknadsansvariga, Martin Sköld på ägarbolaget 24 Journalistik, försvarar upplägget:

Annons Annons

”I så fall är det lika oetiskt att annonsera. Det är ingenting som har med det redaktionella att göra, i stället för en annons så ligger det en text”, säger Martin Sköld till Sydöstran. Han ser inga problem med att journalistiskt granska kommuner om de samtidigt är kunder hos företaget.

Journalisten berättade i februari att bolaget 24 Journalistik ska börja samarbeta med Mittmedia om opinionsmaterial, sportmaterial och nattbevakning. Upplägget skulle kunna innebära pressetiska problem eftersom 24 Journalistik inte är anslutna till det pressetiska systemet. 

Fler avsnitt
Fler videos