Gå direkt till textinnehållet

”Kulturjournalistiken har inte samma roll längre”

Han ser kulturjournalistikens krympande roll i opinionsbildningen och hur extremhögern tagit delar av det offentliga samtalet som gisslan. Därför startar Stefan Bergmark magasinet Opulens som satsar på öppen webb.

Ett nytt svenskt kultur- och samhällsmagasin på nätet. Den idén fick alltså frilansjournalisten Stefan Bergmark och hans samarbetspartners. För tre veckor sedan lades en blogg upp, där projektet skulle få växa och de kunde presentera artiklar och ämnen som magasinet skulle handla om. Responsen blev så stark att Opulens startades omgående, trots att tanken var att dra igång lagom till bokmässan hösten 2017.

Återkommande frilansskribenter blir bland annat Melker Garay, Karolina Bergström, Kristian Lundberg, Amra Bajric, Mattias Svensson, Carolina Thelin, Clemens Altgård, Ida Thunström och Crister Enander. Redaktör och ansvarig utgivare är Stefan Bergmark själv.

– Vem hade trott för 15 år sedan att ledarskribenter, näst efter katter, skulle bli det mest klickdragande vi har? Kulturjournalistiken är starkt opinionsbildande men i dagstidningsvärlden har många ändå dragit ned på den. Så vi ville göra ett magasin på nätet. Den andra anledningen till att Opulens behövs är hur man ser att extremhögerns dagordning mer eller mindre tagit delar av det offentliga samtalet som gisslan. Opulens är en reaktion mot att detta lett till en stor del av debatten landar i diskussioner om invandring och etnicitet, vi menar att det finns andra aspeker att diskutera kring samhällsproblemen, säger Stefan Bergmark.

Annons Annons

Blir Opulens ditt heltidsjobb?

– Inkomstmässigt är det inte heltid men i tid blir det så. Nu kör vi så här fram till midsommar och sen utvärderar vi.

Sajten ska uppdateras dagligen med flera artiklar på en öppen webb. Det kommer inte finnas några betalväggar eller prenumeranter till att börja med.

– Inget material ska vara låst. Förutom opinion har vi traditionella ämnen som scen, film, litteratur, konst och en lite mer annorlunda vinjett som handlar om existentiella och andliga frågor. Jag har sett hur det går för andra kulturmagasin som satsat på låst material där många försvinner.

Vart kommer pengarna från?

– Det är ett bolag som heter MBG International som står för startkapitalet. Sen satsar vi såklart på annonsering så småningom.

Fler avsnitt
Fler videos