Gå direkt till textinnehållet

Kvinnor väljer Instagram – män föredrar Twitter

I en färsk rapport från Internetstiftelsen IIS redovisas hur svenskarna använder sociala medier. I materialet går det att se att kvinnor och män väljer olika sätt för att kommunicera på nätet.  

Siffrorna från IIS visar att Instagram är den tjänst som har störst ökning av användare i Sverige. Det är fler kvinnor än män som använder Instagram, där den starkaste gruppen är unga kvinnor i åldrarna tolv till femton år, en grupp där 83 procent använder tjänsten dagligen. 40 procent av svenskarna använder Instagram.

Svenskarnas användning av Twitter har nästan fördubblats på tre år. 2015 är det 22 procent av internetanvändarna som använder tjänsten. Den största andelen användare är unga män mellan 16 och 25 år.

Den tjänst som används av flest svenskar är Facebook, som används av hela 70 procent av internetanvändarna, där 50 procent brukar tjänsten dagligen. Här fínns också en stor del äldre användare.

En nykomling i undersökningen är tjänsten Snapchat vars användning domineras av unga. Fyra av fem i åldersgruppen tolv till femton år använder Snapchat. 21 procent av internetanvändarna i Sverige använder tjänsten.

IIS (Internetstiftelsen i Sverige) är en oberoende allmännyttig organisation som vill verka för en positiv utveckling av internet i Sverige och samarbetar med flera statliga myndigheter.

Läs IIS rapport här.

Fler avsnitt
Fler videos