Gå direkt till textinnehållet

Medieinvesteringarna ökade i mars

Medieinvesteringarna ökade med 11,7 procent i mars, jämfört med samma period föregående år. Dagspress landsort var en av vinnarna medan dagspress storstad är en av förlorarna.

Flertalet mediekategorier uppvisade positiv tillväxt under mars rapporterar Sveriges Mediebyråers medlemmar i ett pressmeddelande. Vinnare var bland annat TV och dagspress landsort, den senare visade under mars en positiv tillväxt om 9,2 procent. Det innebär att för första gången är dagspress landsort större än dagspress storstad under första kvartalet.
  
Mediekategorierna dagspress storstad, populärpress, fackpress, sök, dagspress kväll och radio uppvisade negativ tillväxt under mars.  

”Vad gäller printmedier ser vi ett viktigt trendbrott: för första kvartalet någonsin är landsortspress större än storstadspress. Storstadspressen tappar nu stora summor och under det första kvartalet har kategorin backat med 22 procent, motsvarande 50 miljoner kronor. Landsortspressen går däremot emot strömmen och ökade både i mars men även under årets första kvartal. Den stora mediekonkurrensen i storstäder gör att efterfrågan på dagstidningar blir allt mindre – men på landsorten står sig dagspressen fortsatt stark och förblir en viktig kanal för lokala annonsörer”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Fler avsnitt
Fler videos