Gå direkt till textinnehållet

”Missförstånd att Facebook premierar rörligt”

Nu ger sig Kit-grundaren Fredrik Strömberg in i debatten om huruvida Facebooks algoritm premierar video framför artikellänkar.

Bland andra DNs Martin Jönsson har nyligen skrivit om hur Facebook alltmer ändrat sin algoritm åt att premiera rörlig bild. Enligt Jönsson rankas livevideo sedan några månader ”upp till sju gånger högre än en vanlig text eller länk”.

Fredrik Strömberg på Kit delar inte den uppfattningen, och menar bland annat att uppgiften om att livevideo rankas sju gånger högre än text bygger på missuppfattningar.

Kits egna siffror över räckvidd (delningar och likes) på Facebook ger enligt Strömberg vid handen att Facebook inte premierar video över länkposterna initialt, men att läsarna engagerar sig tio gånger mer i video än i länkposter.

Strömberg drar slutsatsen att Facebook snarare ”övervärderat engagemang i länkposter i allt högre utsträckning, kanske till och med för att dämpa skillnaden mellan vad användare väljer att konsumera och vad publicister sätter ut”.

Den sjunkande räckvidd för länkposter som publicister vittnat om beror snarare på en allt hårdare konkurrens om uppmärksamheten på Facebook, menar Strömberg.

Fler avsnitt
Fler videos