Mittmedia backar från uttalandet
I går kunde Journalisten avslöja att Mittmedias VD, i en intervju på koncernens intranät, sagt att en tredjedel av de redaktionella tjänsterna är borta till 2019. Nu backar ledningen och menar att inget är bestämt.
I gårdagens artikel kartlade vi omorganisationen på Mittmedia. Med två tidningar kvar att förhandla visade vi hur 36.5 redaktionella tjänster redan är borta i koncernen. Vi kunde också avslöja hur VD Thomas Peterssohn, i en intervju med journalistklubben på intranätet, berättat att en tredjedel av tjänsterna är borta fram tills 2019.
”Ja, man är tydlig på den punkten”, sa Ragna Fahlander, vice ordförande i Journalisklubben som också varit med under alla förhandlingar med ledningen.
Mittmedias redaktionella chef heter AnnaKarin Lith, hon menar nu att Peterssohn bara ”resonerat kring framtiden” i artikeln.
– Vi jobbar hårt för att vara transparant företag, och inför förändringarna ville vi svara på frågor från Sjf-klubben. När Thomas säger att en tredjedel ska bort… det finns inget beslut om det. Det han resonerar om i intervjun är att om utvecklingen på annonsmarknaden ser ut som den gör nu, då måste vi vara beredda på att ett sådant scenario kan bli sanning, säger AnnaKarin Lith till Journalisten.
Så ni backar från uttalandet nu? Det är ju det som klubben och deras 450 medlemmar har sett att han säger?
– Det får stå för dom, jag backar inte från något. Det finns en timmes lång intervju med Thomas där han resonerar om det här och vad som krävs av Mittmedia som företag om det här fortsätter. År 2019-2020 ska vi ha en frisk affär som bygger på 50 procent digitala intäkter, fortsätter Lith.
Samtidigt har ni upprepade gånger kallat omställningen för en satsning på lokaljournalistiken. Efter bantningen i Dalarna ska nu sex journalister täcka åtta kommuner. Hur är det en satsning?
– Det vi gör i den här nedbemanningen är att vi tar det tredje steget för att förändra vår redigeringsorganisation för papperstidningen. Vi var 90 redigerare tidigare och i dag är vi 33 stycken och alla är samlade i ett nav. Många av de tjänster som dras in här är gamla redigerartjänster. Det får man inte glömma.
Jag pratar om ett konkret exempel i Dalarna. Där nu sex journalister ska täcka åtta kommuner?
– Vi lever på den lokala journalistiken och det är kärnan i vår affär. Samtidigt lever vi med vikande annonsintäkter. Vi måste satsa de resurser vi har så klokt som möjligt. Om man gör det genom att räkna antalet lokalredaktioner…nej det tycker jag inte är rätt sätt att göra det på.
Men man måste väl räkna en satsning på journalistik i antalet journalister?
– Tidigare har Falu-Kuriren haft en Gagnef-sida, en Vansbro-sida och en Malung-sida varje dag. Där det suttit dedikerade reportrar för att fylla papperstidningen. Så kommer man inte längre jobba utan man går över till ett digitalt fokus. Tidigare hade vi en organisation med två eller långt tillbaka till och med tre journalister på lokalredaktionerna och då gjorde vi två, tre lokala sidor varje dag. Vi är närmare 100 journalister kvar i Dalarna.
Så man tar bort antalet lokalsidor, är det så du menar?
– Mitt svar är att strukturen i Dalarna har varit uppbyggd på lokalredaktörer som byggt papperstidningssidor och hela den strukturen river man nu ned och gör om. Det ligger en nedbemanning där.
Klubben vittnar om stor oro på redaktionerna. Man är stressad och orolig över att hinna med på så få personer. Oroar det dig?
– Jag har all respekt för att våra medarbetare känner sig oroliga, vi är inne i en stor förändringsfas och har ett högt förändringstempo i Mittmedia. Dels får man nya arbetsuppgifter, alla ska jobba digoitalt först, så det är mycket att lära. Det är klart att det finns människor som är oroliga.