Gå direkt till textinnehållet

Mittmedia drar igång nysatsning på print

Den tidigare ledningens strategi med branschens kanske mest aggressiva omställning från print till digitalt ter sig allt mer skakig. Journalisten kan nu avslöja att Mittmedia drar igång ett nytt projekt som internt kallas ”Vi på Mittmedia älskar print (också)”.

Det är ingen hemlighet för Journalistens läsare att Mittmedias digitala satsning inte blivit den succé som den gamla ledningen med Thomas Pethersson och AnnaKarin Lith i spetsen hoppades på. Tidigare har vi också berättat att koncernens printprodukter stod för ett tvåsiffrigt upplagetapp under 2016. 

I en intern FB-grupp avslöjas det nu att ledningen tillsätter en grupp som ska få fart på printprodukten igen. Den har fått namnet ”Vi på Mittmedia älskar print (också).”

Enligt uppgifterna i inlägget är det Anna Joneby, privatmarknadschef, och Daniel Bertils, affärutvecklingschef för print, som initierat projektet som drivs som två delprojekt och har fokus på betaltidningar och läsarkunder.

I projektgruppen deltar medarbetare från både redaktioner och privatmarknad. Anna Joneby bekräftar att arbetet startar på fredag.

– Om du har läst inlägget så är det precis som det står där, säger hon.

Kan man kalla den gamla strategin för ett misslyckande?

– Nej absolut inte, intäkterna är inte med oss än men däremot är volymen bra. Vi går plus varje månad på volymintäckningen, vi har fler digitala kunder än vad vi har print. Så fort vi har volymen så kommer intäkterna så småningom smygandes.

Hur ska ni återfå förtroendet hos era printläsare som svikit?

– Det är det projektet ska vara ett svar på. Om jag hade ett svar på det redan nu så vore det att gå händelserna i förväg.

En källa säger till oss att folk är förbannade på redaktionerna. ”Det är det här vi sagt hela tiden. Enfaldigt dumt att kapa den gren vi sitter på”?

– Jag kan ändå tycka att den digitala omställningen varit bra för oss. Vi ser att volymen kommer nu och intäkterna ska komma därefter. Våra printprenumeranter är viktiga för oss.

Men oroar du dig för att journalisterna, som ska göra jobbet, är förbannade över detta?

– Vi har haft fokus på det digitala ett tag nu, men nu ska vi även se om det är någonting vi kan förbättra med våra printprodukter. Jag tror vi bättre kan behöva definiera vad som är vårt digitala utbud och vad som är vårt printutbud, de här två ska komplettera varandra. Vilket löfte har våra printprodukter ut mot våra prenumeranter? Jag tror vi kan behöva tydliggöra det. 

Arbetet med ”Vi på Mittmedia älskar print (också)" fortgår under våren och förslag till åtgärder ska presenteras före sommaren.

Fler videos
Fler avsnitt