Gå direkt till textinnehållet

Mittmedia om upplagetappet: ”Inte akut”

Mittmedias titlar tappade tvåsiffrigt i upplaga 2016. ”Våra TS-siffror följer vår upplageutveckling. Det är inget akut tapp utan en trend som pågått en längre tid”, kommenterar privatmarknadschefen Anna Joneby. UPPDATERAD

I ett mejlsvar skriver Anna Joneby:

– Vi är inne i en transformationsfas där vanan att läsa papperstidning ersätts i allt större utsträckning av att ta del av vår lokaljournalistik via våra nya och digitala kanaler/paket.

Vilken strategi gäller för att vända/bromsa utvecklingen?
– Framför allt ersätter vi tappade printabonnemang med digitala abonnemang som inte räknas med i TS-redovisningen. Vi introducerade vårt Plus-paket i november och sedan dess har antalet nya digitala kunder vuxit sig större än printtappet.

Annons Annons

– Sedan starten har vi fått in ca 27 000 nya kunder som enbart läser/konsumerar vår lokaljournalistik digitalt och vi ser ännu ingen avmattning i inflödet av kunder.

Hur många av dem är fullbetalande?
– I och med att antalet nya kunder strömmar in på veckobasis är ca 70 procent av de 27 000 kunderna just nu fullbetalande kunder.
 
Hur är de spridda över de olika titlarna?
– Våra nya Plus-kunder är spridda över MittMedias alla lokala varumärken och även inom våra mer nischade produkter som Bandyplus och Hockeypuls.
Fler avsnitt
Fler videos