Gå direkt till textinnehållet

Mittmedia satsar på sponsrad journalistik

Tidningskoncernen Mittmedia, som bland annat har tidningarna Östersunds-Posten och Länstidningen, ska starta upp en helt ny avdelning med ett 10-tal journalister som ska producera sponsrad journalistik. Men de vill varken kalla det ”native” eller ”textreklam”. 

Viktoria Winberg, tidigare chefredaktör på Länstidningen i Östersund, blir chef för den redaktionella Mediebyrån i Östersund, skriver SR Jämtland. Eftersom koncernen redan har ett par personer i Sundsvall som jobbar med native advertising, är det inte det man ska syssla med menar Winberg när Journalisten talar med henne. I stället vill hon kalla det för ”temasatsningar och partnerskap” i hop med företag som betalar för produkten.

– Det är inte native och vi kallar det inte textreklam. Vi kommer göra temasatsningar och partnerskap ihop med exempelvis ett företag. Men vi ska hela tiden styra den redaktionella processen. Reportrar kommer inte ta order från kunden utan vi ska jobba fram ett innehåll utifrån den journalistiska kompetens vi har, säger Viktoria Winberg till Journalisten.

Men vem betalar? Är det inte företag som vill synas?

Annons Annons

– Jo, det är företag som kommer betala för samarbetsformen. Men det är vi som ska jobba fram ett tema ihop med marknadsavdelningen. Sen går de ut och hittar intressenter på det temat, då tar vi fram en pitch som vi kan visa att det här skulle vi kunna göra. Sen går marknad tillbaka till kunden. Det är ett pilotprojekt och vi har inte dragit igång än, men så ser det ut på papperet, säger Victoria Winberg.

Skulle det även kunna vara ett företag som hör av sig till er med en idé att synas kring?

– Det kan vara en kombination, men det är vi som ska äga initiativförmågan. Reportrarna kommer aldrig träffa kunden och märker vi att det lutar mer åt native, att kunden vill ha en beställd text, då får man gå till vår native avdelning.

Hur ska ni märka artiklarna för läsaren?

– Det kommer att märkas tydligt.

Nästa vecka landsätts Mediebyrån i Östersund men det är först till hösten man ska vara redo att publicera de första knäcken. För Victoria Winberg är det viktigt att man åtskiljer byråns medarbetare från Östersunds Posten och Länstidningens vanliga redaktioner. De ska också sitta åtskiljda från varandra, oklart var, eftersom man ännu inte förhandlat klart lokalfrågan.

– Vi blir cirka 12 personer men det är inga nya tjänster. De reportrar som tidigare har jobbat med Mittmedias gratistidningar i Åre, Strömsund, Krokom och Östersund flyttas till Mediebyrån. Sen har vi ett TV-team på tre personer som kommer ingå, en produktutvecklare, jag, och två innehållsredaktörer.

Hur mycket intäkter räknar ni med?

– Det är ett pilotprojekt vi gör så vi får se. Klart vi har räknat på det men jag vill inte närmare gå in på någon siffra.

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret