Gå direkt till textinnehållet

Mittmedia ska spara 80 miljoner kronor

Mittmedia har startat flera utredningar i syfte att hitta sätt att öka intäkterna och minska kostnaderna med totalt minst 80 miljoner kronor på två år. På tidningarna runt om i koncernen har information gått ut och personalmöten hållits. Facket riktar skarp kritik mot besparingarna som genomförs samtidigt som Mittmedia gör stora vinster. KORRIGERAD.

I måndags gick allmän information om de nya utredningarna ut till personalen på Mittmedia och på måndagen och tisdagen hölls informationsmöten.

– Målsättningen är att öka intäkterna och minska kostnaderna med totalt minst 80 miljoner kronor på två år, varav 50 miljoner kronor under 2015, säger Per Åhlin, administrativ redaktionschef på Mittmedia.

Hur stora personalminskningar som kommer att bli aktuella går inte att säga i dagsläget.

– Vi ser över alla funktioner och många av de utredningar som har satts igång kommer att vara klara till årsskiftet, men det innebär inte att besparingarna kommer att vara genomförda till dess. Det kommer inte att bli någon osthyvel. Det här är ett strategiskt långsiktigt arbete, säger Per Åhlin.

Ni lade ett sparpaket i december 2012 som inte är i hamn än, varför behövs det ett nytt sparpaket nu?
– Det är egentligen ingenting som har förändrats annat än tempot. Läsarnas överflyttning från print till digitalt fortsätter, men det går snabbare än vi trodde för två år sedan. Det innebär att intäkterna från papperet sjunker snabbare och då måste vi genomföra förändringarna snabbare.

Bland de åtgärder som redan har diskuterats i Mittmedia är tidigare tryckstart för tidningarna, höjda annonspriser och dessutom mer samordning i redigeringen. I dag finns samredigering av koncerntidningarnas featurematerial i Sundsvall.

– Det är svårt att veta var vi landar nu eftersom utredningarna inte är avslutade än, men om vi kan göra besparingar genom att lägga mer redigering i ett nav som man gjort på andra ställen, så är det möjligt att det blir så, säger Per Åhlin.

Tomas Backlund, ordförande i journalistklubben på Mittmedia är inte förvånad över sparpaketet.

– Det kommer inte som någon överraskning att vi ska fortsätta att kapa kostnader. Men det är väldigt svårt att överblicka vad det kommer att betyda för hur vi ska jobba och hur många vi ska vara på redaktionerna i framtiden, säger Tomas Backlund.

– Vi har redan aviserat att klubben vill vara delaktig i det här arbetet och att vi vill sitta med och ta fram förslag på hur vi ska göra. Nu återstår det att se om vi får vara med på tåget eller om vi senare bara ska förhandla om saker som man i praktiken redan beslutat om. Jag tror i alla fall att ledningen får svårare att köra tåget om facket tvingas stå på perrongen och titta på.

I december 2012 beslutade Mittmedia om ett stort sparpaket om 130-150 tjänster varav 100 redaktionella. Personalnedskärningen skulle genomföras över tre år och efter att det allmänna erbjudandet om avgångsvederlag gick ut 2013 och 2014 försvann cirka 75 redaktionella tjänster, vilket innebar att 25 journalistjobb var tänkt att tas bort under 2015. Det nya sparpaket som börjar utredas nu lär innebära större nedskärningar än så.

– Även om ledningen inte har definierat besparingarna i antal tjänster i det här läget, behöver man inte vara raketforskare för att förstå att vi står inför betydande nedskärningar de kommande åren, säger Tomas Backlund.

– Om det blir så att redaktionerna ska ta största smällen även den här gången, måste ledningen berätta vad av allt som vi gör i dag som vi inte ska göra i morgon. Det går inte att ta bort mer personal och tro att vi ska göra lika många saker, eftersom folk går in i väggen redan i dag.

– Kanske är det i så fall också dags att ägarna funderar över vad Mittmedia ska hålla på med i framtiden – lokal journalistik eller annonsblad med liberala värderingar? säger Tomas Backlund.

Han är kritisk till sparpaketen när företaget samtidigt går med stor vinst.

 – Åtgärder i den här storleksordningen är alltid svåra att smälta, speciellt när själva verksamheten egentligen går med tvåsiffriga miljonvinster under branschens största kris någonsin. Men det handlar delvis om att vi och andra stora koncerner nu får betala notan för alla förvärv som gjorts genom åren, eftersom vi tvingas till goodwillnedskrivningar med 100-tals miljoner, säger Tomas Backlund.

– Ändå går det i någon mening att förstå att lönsamheten måste bli bättre – dels för att vi ska ha råd att fortsätta med den digitala omställningen, dels för att det kanske ger oss större handlingsfrihet i strukturomvandlingen om vi har mer pengar i kassan.

 

RÄTTELSE: I en tidigare version av denna artikel uppgavs felaktigt att det varit 130 miljoner kronor som skulle sparas på två år, inte 80 miljoner kronor. Den felaktiga uppgiften härrörde från information som gått ut till de anställda.

Fler avsnitt
Fler videos