Mittmedias plan: 422 journalister bort – dementeras av VDn
Enligt en av två planer som presenterades för Mittmedias styrelse i juli kan koncernen komma att säga upp 75 procent av sina journalister och omvandla koncernens 28 dagstidningar till gratistidningar innan 2018. Det avslöjar DN i dag. Men enligt Mittmedias VD Per Bowallius är det lösryckta delar och inte ett skarpt förslag. ”Det finns inga beslut”, säger han.
Journalisen har i en rad artiklar skildrat krisen inom Mittmedia under den senaste tiden. Den senaste stora nyheten briserade i juli, då den förre VDn Thomas Peterssohn och redaktionschefen AnnaKarin Lith slutade. Till ny VD utsågs då Per Bowallius, som Journalisten intervjuade här i vårt senaste nummer.
Nu kommer DN med nya uppgifter kring mötet i juli. Enligt dem lades två förslag då fram av Peterssohn och Lith:
- Det ena förslaget sammanfattas av DN som att man skulle fortsätta följa den gamla strategin som dragits upp. Alltså att fortsätta driva på den digitala omvandlingen i hög fart och utnyttja pappersprodukten så länge den gav inkomster.
- Det andra förslaget är mer radikalt. Inom bara 15 månader skulle koncernen säga upp 422 av sina 555 journalisttjänster. Samtidigt skulle de prenumerationsbaserade morgontidningarna komma att göras om till gratistidningar som skickas ut tre dagar i veckan. Flera av tidningarna skulle slås ihop och gratistidningarna skulle enligt DN kompletteras med en helgbilaga, där 80 procent av innehållet skulle vara gemensamt för de 28 tidningarna. Digitalt skulle också nyheter publiceras som finansieras med annonser.
Enligt DN och Mittmedia-cheferna som uttalar sig kom aldrig styrelsen fram till något beslut som skulle följas. Men man tillsatte Per Bowallius som VD och avsatte alltså Peterssohn – som förespråkade det första alternativet.
Jan Friedman är styrelseordförande i Mittmedia. Han bekräftar att styrelsen fick ta del av de två förslagen under mötet i juli.
”Företagsledningen presenterade tidigare i våras fem olika alternativ. Det renodlades sedan till två huvudalternativ. Det vi kom fram till var att den rekommendation som den gamla ledningen ville ha, den vann inte gillande. I övrigt finns inget annat beslutat”, säger han till DN.
Enligt Friedman fanns det brister i det andra alternativet som inte var tillräckligt genomarbetat. Men han bekräftar också att gratistidningar kan vara ett alternativ framåt för koncernen, ”det övervägs även i framtiden” enligt Friedman.
”Det fanns ett antal moment som behöver belysas mycket mer i detalj och det är det arbetet som bedrivs nu. Det måste göras skyndsamt, men ledningen är inte framme där ännu”, säger han vidare till DN.
Mittmedias VD Per Bowallius, dementerar uppgifterna för Gefle Dagblad. Han menar att uppgifterna inte har substans utan att det bara är en del av olika scenarier som ledningen har tittat på under våren.
”Det har inte fattats några som helst beslut om några strategiska alternativ i Mittmedias styrelse. Det underlag som DN refererar till är scenarier i syfte att förstå hur verksamheten påverkas i en transformation av print. Det handlar om alternativ, hur frekvensnedgång påverkar, övergång till gratistidning och en ny produkt i helgtidning. Men det är inga renodlade strategiska förslag”, säger Per Bowallius till tidningen.
Journalisten söker företrädare för Mittmedia.