Gå direkt till textinnehållet

NA blev Årets dagstidning

Nerikes Allehanda vann helhetspriset Årets dagstidning och Västerbottens-Kuriren utsågs till Årets redaktion när priserna delades ut i Årets Dagstidning 2017.

Nerikes Allehanda fick helhetspriset med motiveringen: ”Nytänk och utveckling överallt – dag efter dag, steg för steg. Det digitala styr och print tar över bollen. Lyhörd dialog med publiken och annonsörerna skapar innehåll och nya lösningar på alla plattformar. Communitykänsla och kunskap om sociala medier betalar sig. Utrikesbevakning, granskning, politisk debatt och kvarterskoll visar bredden i en lönsam affär. Årets Dagstidning 2017 tar aktiv del i lokalsamhället och förmår nyttja alla sina styrkor i kontakten med marknaden och blir en influencer i sin breda målgrupp.”

Årets Redaktion:
Västerbottens-Kuriren med motiveringen: ”Det finns få sanningar kvar på mediefältet när fakta betecknas som fejk. Men modig, nytänkande journalistik nära publiken är fortfarande ett vinnande koncept. Årets redaktion inte bara ville bli störst, utan blev det.

Ljud & Bild:
KIT med motiveringen: ”Teknikens möjligheter och publikens vanor utvecklas sammantvinnat, och mycket snabbt. De flesta medier följer med, några har förmåga att leda. Årets Ljud & Bild-vinnare är en av dem – med ett smart och effektivt sätt att berätta i det komprimerade formatet.”

Annons Annons

Årets Affär:
Mittmedias digitala produktutvecklingsgrupp med motiveringen: ”Ibland ser man inte skogen för alla träd. Men genom att gå tillbaka till kärnan för sin verksamhet och grunden för sin existens, har man hittat nyckeln till framgång med hjälp av avancerade datamodeller och analys. Med en stark förankring hos medarbetarna och en övertygelse om att rätt innehåll säljer, har man rullat ut en ny innehållsstrategi för betalt innehåll online. Utan kampanjer, utan lockbeten, men med en benhård tro på att content is still king har man nått ett fantastiskt resultat på extremt kort tid.”

Årets Kampanj:
HD/Sydsvenskan och Helsingborgs Stad med motiveringen: ”Med ett gemensamt mål har hela företaget tagit sig an en utmaning värd namnet och lagt grund för en spännande affärsutveckling som gynnar alla inblandade. Med tydlighet och transparens har man värnat trovärdighet och redaktionell integritet i en ofta svårnavigerad miljö. För deras mod att våga sova med fienden: HD/Sydsvenskan och Helsingborgs Stad.”

Årets idé:
Mobile Stories med motiveringen: ”I en värld där alternativa fakta tyvärr har blivit vardagsmat och de yngre målgrupperna primärt konsumerar sina nyheter via sociala medier så blir vikten av att kunna tänka och agera källkritiskt allt viktigare. Årets vinnare ligger i tiden. De går från ord till handling och visar på en idérik förnyelse som bidrar till att branschen långsiktigt utvecklas. Genom att använda sig av ny teknik inspirerar de till lärande av grundläggande kunskaper om journalistik.”

Tävlingen arrangeras av TU med Dagens Media som mediepartner.

Fler avsnitt
Fler videos