Gå direkt till textinnehållet

”Nervöst vid första skissvisningen”

Torino Tidningsform står bakom Journalistens nya form. Delägaren Ali Moosavian berättar om processen.

Torino ägs och drivs av Christian Gård och Ali Moosavian, som var för sig frilansat inom tidningsdesign innan de beslutade att bilda byrå tillsammans. I vintras tog de hem uppdraget att redesigna Journalistens magasin.

Hej Ali Moosavian, hur har det varit att göra om Journalisten?

– Det har varit väldigt kul, och hektiskt. Det är nog den snabbaste omgörningsprocess vi gjort! Men det har funkat väldigt smidigt. Vi hittade en bra form ganska snabbt, hamnade rätt tidigt. Det har nog att göra med att redaktionen har varit i de här tankarna länge, mycket var färdigtänkt.

Annons Annons

Hur kändes det att lämna ifrån sig mallarna?

– När vi gör om tidningar som vi sedan också ska stå för den löpande produktionen av kan vi ha kvar saker i huvudet. I det här fallet behövde allt vara på plats när vi lämnade över. Det är alltid lite nervöst. Men det som är mest spännande är när man visar skisserna för kunden för första gången, och inte har en aning om hur det ska falla ut.

– Många gånger blir vi överraskade. Man tror sig veta ungefär vad som kommer funka bäst och vad kunden kom-mer att gilla, men så blir det inte alls det spåret. Utan kanske det man egentligen hoppats på.

Hur blev det med Journalisten?

– Vi hade ju tre spår som vi presenterade. Ett safespår med ett klassiskt magasin, ett väldigt okonventionellt, och ett halvvägs dit. Det ”säkraste” försvann direkt, det var jätteroligt. Det hade väl varit snäppet häftigare för oss om ni valt det väldigt okonventionella, samtidigt finns det ju en massa andra saker än banbrytande form som man måste tänka på som redaktion. Och vi tog ju med en del element från den varianten i den färdiga formen: slutresultatet tycker vi blev toppen!

– Vi tycker att det är viktigt att slänga med en chansning när vi presenterar våra skisser. Man anlitar oss trots allt för att vi ska kunna visa vad man kan göra, vägar att gå.

Hur jobbar ni med en redesign?

– Jag tror att ju större man blir som byrå, ett desto tydligare sätt har man att göra en omgörning på. Uppdragsgivarna köper ens signum: ”gör vår tidning som ni gjorde den där andra”. Vi försöker mer hitta precis vad uppdrags-givaren behöver.

– Konkret försöker vi greppa varåt uppdragsgivaren vill gå, med hjälp av andra tidningar. Konkreta exempel är viktigt: vad menar man med ”modern” eller ”luftig”? Sedan tar vi det därifrån och försöker ta fram ett gäng olika spår. Typografin är något av det viktigaste. När vi sitter med formen börjar vi skissa på omslaget, där sitter tonen.

 

Fler avsnitt
Fler videos