Newsweek nu åter på papper
Nu finns nyhetsmagasinet Newsweek åter som papperstidning. De nya ägarna säger sig ha tagit fram en affärsmodell som inte är lika beroende av annonsintäkter.
Newsweek upphörde som papperstidning i december 2012 efter att ha tryckts i 80 år. Orsaken var sjunkande annonsintäkter och att läsarna gått över till att läsa nyheter på nätet, som Journalisten tidigare skrivit om.
De nya ägarna IBT Media säger att de tagit fram en affärsmodell som gör att de inte är lika beroende av annonsintäkter.
Etienne Uzac, medgrundare och VD för IBT Media, säger till BBC att företaget räknar med att 90 procent av intäkterna ska komma från prenumeranter. Det har satt pris på åtta dollar per exemplar för att säkerställa lönsamheten.
Han påpekar att orsaken till att många amerikanska tidningar har problem beror på att de varit för beroende av annonsintäkter.
”Nu är nästan alla annonsintäkter borta, men tidningarna har fortfarande samma betalmodell. Jag tror att det är problemet”, säger Etienne Uzac till BBC.
Newsweeks första upplaga publicerades den 17 februari 1933. Som mest hade tidningen en upplaga på tre miljoner. Tidningen såldes av förre ägaren Washington Post för en dollar till den amerikanske affärsmannen Sidney Harman 2010, som i sin tur sålde tidningen vidare till IBT förra året för en hemlig summa.